onsdag 23 maj 2012

Vithetsnorm

 Jag var på kurs på måndagen. Egentligen ett avslut av en serie kurser som vi har gått på. Genus. På kursen kom det fram en massa annat också. Också angående normer. Hur det ät att bryta en norm.

Det stör! Det som inte är som alla andra är störande! Till exempel hade han som exempel att rapa i bussen, under hela bussresan sitta och rapa. Visst är det störande? Eller att man står i bankomatkön och personen bakom ställer sig vid sidan om och kikar en över axeln! Det är så att man skulle kunna slå till personen i fråga!

Könsnorm, visst sticker det ut lite när man ser en manlig sköterska eller en kvinnlig jägare. Jag tycker liksom inte att det finns något rätt eller fel i valet av jobb utgående från kön. Syster yster är jägare, jag har kört traktor långt innan jag tänkte på körkort. Närmsta grannen var bonde, hon hade ensam hand om x-antal får med tillhörande arbete. 

Heteronorm. Jamen visst! Kom hem och berätta att din partner är av samma kön som dig och du kommer att uppleva hur det är att bryta heteronormen! Jag har inte testat, kan jag ju tillägga. Men jag tror att där är det mera accepterat att komma hem som kvinna och meddela familjen detta än att komma hem som man....För mej spelar det ingen roll. Jag blev nästan lycklig när en kompis meddelade att han var bi...men sen så är jag ju inte riktigt som alla andra barn.

Sekulära norm, har jag glömt vad handlade om. Funktionsnorm, ja men det säger ju sig själv! Är man annorlunda så är man utanför normen, och då sticker det någon i ögonen! Ålder samma sak! Helst ska man vara tillsammans med någon som är av samma åldersgrupp! Gud nåde om du är tillsammans med någon som är hälften så gammal som dig själv! 

VITHETSNORM tycker jag är det mest intressanta! Den råkar jag ut för dagligen! Jag är tillsammans med fel man, med fel namn, fel språk, från fel land och GUD FÖRBJUDE! FEL FÄRG!! Nå, egenltigen är det väl mest det att han är från fel land. 

Jag är så fed up med alla kommentarer. Det kommer att rinna ut i sanden. Varför skaffar jag inte en kille som är närmare, det är lättare så.Tänk lite på vad folk pratar på stan.

Det är ingen som säger åt mej att Tänka på vad mitt hjärta säger! Det säger folk bara om man gillar rätt kille, som är rätt ålder, rätt status, rätt land och rätt hudfärg.....

Det är MÅNGA som stöder mej! Jag är glad för varenda liten en som stöder mej! Jag har inget emot att vara den som bryter normen! Som vågar visa att jag älskar min man, som vågar stå för att JAG inte har gjort ett VAL utan jag har ACCEPTERAT en KÄNSLA! Man kan inte rå för sina känslor!

Oj oj, jag har bloggat om detta förr! Jag vet! Men jag blir så arg! 

När jag har energin kan jag berätta precis vad jag tycker och tänker! Då kan jag stå ut på alla sätt och vis. När jag inte har energin, då berättar jag inte. Men det betyder inte att jag slutat tycka och tänka. Det betyder bara det att för stunden har NI gjort så att jag inte känner att jag orkar prata med er. Jag orkar inte ta del av er negativitet. Jag orkar helt enkelt inte med att ni är delaktiga....

Och vems fel är det? Jo, det är ert eget!

Om ni tror att ni mässar för mitt bästa. Så kan jag meddela att jag har slutat lyssna för längesen. Det är också därför jag har slutat berätta. Jag önskar att alla som verkligen bryr sig om mej skulle göra som min kära far. Jag önskade att han bara kunde säga att det är okej. Han svarade mej att det kan han inte säga, men han vet att jag kommer att göra det i alla fall, så han håller tyst.

2 kommentarer:

  1. Men visst är det bra att det finns normer, vad skulle vi annars ha att bryta mot? :)

    Huvudsaken är, tycker jag, att man är medveten om de normer som finns så att man kan förhålla sig till dem. Ofta tänker man ju inte på varför man gör som man gör och tycker som man tycker. Ta heteronormen t.ex., det handlar inte bara om sexuell läggning utan också att människor som av en eller annan orsak inte bildar familj ses som lite konstiga.

    Sen finns det ju bra normer också, som det där med att inte kika över axeln på folk. Den tycker jag vi kan hålla fast vid.

    SvaraRadera
  2. Jo, det där med att inte kika över axeln på folk är verkligen en bra norm!! :p

    Men visst är det lite kul ibland att bryta normer :) Fast alltid har man ju inte ork med det....

    SvaraRadera