måndag 7 maj 2012

Könsidentitet

Jag skulle prata med en förälder när hon hämtade sitt barn. Barnet skulle prompt i famnen, han skulle inte rutscha eller leka eller nåt, han skulle vara i famnen.

Mamman och jag pratade och konstaterade ändå att det är bäst att han går och leker, för som hon sa "små kastruller har också öron".

Så jag gav mitt halsband åt honom och sa att han får titta på det. Satte det över hans huvud så han fick ha det på sig en stund. Det tog inte många sekunder så tog han i kjeden och tittade på mej: "Men jag é ju ingen tjej!"

"Nej" svarade jag "men det är ett kors och killar kan också ha kors!" förklarade jag. Han var nöjd med det och sprang iväg med mitt halsband.

Så fick jag och mamman diskutera i fred. En stund senare kom han tillbaka och frågade om han fick ta smycket med sig hem. Så jag förklarade att nej, han får låna det en stund.

Fick det tillbaka en stund senare, för då hade han lånat det klart.

2 kommentarer:

  1. Jag blev lite förvånad då min son, 16 år, hade köpt sig ett halsband... För han har nog alltid resonerat som så att det är tjejgrejer.

    SvaraRadera
  2. Va bra att han ha kommit över det :) Vissa smycken passar sjukt bra på killa!!

    SvaraRadera