onsdag 11 januari 2012

Migri

Det är så roligt att alltid stöta på intressanta hinder i en så enkel värld som den vi lever i!

Man kan inte välja vem man älskar. Enkelt så.

Man kan inte välja vilket land man föds i.

Man kan inte välja vilken hudfärg man får.

Men kombinera dessa och du kan få ett problem! Älska en som är född i ett land varifrån man måste ha visum för att komma till landet du bor i. Tillsätt att älska en med en annan hudfärg, och det är inte para pappersarbetet du har emot dej, du har alla förutfattade meningar. För att inte tala om förutfattade meningar angående kultur och sånt.

Jag tänker inte prata kultur skillnader eller förutfattade meningar. Jag tänker prata pappersarbete.

Förut kunde arbetsgivaren fylla i och lämna in arbetsansökan här. Nu kan man inte det längre. Utan nu behövs ett fingeravtryck, så sökanden måste till närmaste finska ambassad. Skulle väl sökanden i alla fall ha behövt göra. Men nu måste jag komma på hur jag ska få uppgifterna som arbetsgivaren ska fylla i nedskickat till ett land där det inte alltid är sagt att adresserna är så lätta att hitta. För att inte tala om att det handlar om ett brev från europa till ett afrikanskt land. För alla i europa är ju rika! Det kan ju vara vilka miljoner som helst i kuvertet! Eller? Ja, jag kan ju inte säga hur de tänker... Det går väl på nåt sätt. Det löser sig. Men det känns bara så hopplöst att det inte ska kunna vara enkelt en enda gång!

Ibland.... suck

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar