fredag 13 november 2009

Vaknade i morse och det var fredag! ok, det är fredag än :)

Nåja, här kommer alltså fotona på stenar som jag tog när jag var och gick i skogen :) Mååånga bilder är det!! Fast det var en del bilder på träd också :p

Jag är alltså på väg till ett ställe med massor med sten, lämningar sen istiden, om jag inte har förstått fel. Undrar om det inte kallas stenåker? Hur som helst, man ser platsen jag är påväg till genom träden :) Jag ville ha en bild av min monstermask så jag gick runt hela innan jag gick ut bland stenarna :)

Monstermasken fanns nära ett sånt här stenblock. Stenarna är inte blå :) Det är plastbitar, någon plastleksak som har gått sönder :p

Här är alltså "stenåkern". Det är bara att rätta mej om någon vet vad det heter! Det hade regnat på natten/morgonen den dagen jag var i skogen, det märkte jag när jag gick utanför dörren och hade sambon med mej som skulle skjutsa mej lite närmare skogen med bil. Eftersom han ändå skulle åt det hållet. Så jag hann inte gå upp och byta till gummistövlar, vilket kanske var bra, eftersom gummistövlar är hala att gå med om man ska gå på hala stenar :o

Det gick bra att gå! Endast en sten var lite lös, så att jag trodde att jag skulle ramla när jag steg på den.


Här är lite färgen på stenarna, de har en massa mossa på sig. Det syns direkt om någon varit och flyttat på stenarna i modern tid (om vi säger så) för då är stenarna utan mossa :)

Den här mossan (eller vad det nu är) tyckte jag att har en jätte speciell färg! Den är alltså neongul-grön, vet inte om det syns på bilden hur speciell färgen faktiskt är.

Den här måste jag ta bild på bara därför att den hade gått av på mitten :)

Här lämnar jag alltså "stenåkern" bakom mej och kommer in i skogen. Det är i alla fall ett bergigt och stenigt område. Titta riktigt noga på den här bilden ovan, så får ni se att ungdomar nyttjar alla släta ytor :)

Jag gick sen närmare för att ta en bild nära ifrån :) Konstig plats att måla grafiti på.

De här gillade jag! Det ser ut som om stenarna ligger omlott och ovanför varandra :) Det är en liten sluttning ner.

Jag hittade en konstig formation i skogen. Den gör sig inte riktigt på bild! Det var som en ränna eller väg mellan de båda bergen. Det kändes som om de båda bergen hör ihop, men så är det det där mellanrummet som jag inte förstår....

De här stenarna är intressanta. De är som om de skulle vara fyrkantiga, eller i alla fall har kantiga hörn! Ser inte ut som om det skulle vara naturliga stenar, men sen igen, vem sku fixa till denna mängd stenar och sedan dumpa dem huller och buller i skogen?

Ett till mellantum, som ett dike mellan de två bergen. Det här är så smalt att jag står med ena foten på ena sidan och andra foten på andra sidan när jag tar kortet :)

Det finns flera mellanrum mellan bergen/stenarna. Längst uppe på bilden ser det ut som om någon byggt en fördämning. Ser inte ut att vara gjort igår :)


Gillar den här mossan, eller det är väl en lav. Tycker den ser ut om bomull :) Men den heter knappast bomullslav xD Hehe. Någon som vet vad den heter? Enda jag kommer ihåg är att det finns en renlav, men den ser väl inte ut såhär? Eller?

Jag hittade ett till mellanrum. Denna gång så stort att jag inte kunde ta mej över. Jag kunde ta mej runt! Men så ville jag ju ta kort av mellarummet också, så jag hittade en liten "väg" ner. "Vägen" är på bilden ovanför. Där gick jag försiktit ner. Med ena handen höll jag i kameran, så jag kan meddela att det går bra att gå där även om man t.ex. brutit en arm :)

Här är mellanrummet jag ville fota! Det ser inte lika mäktigt ut på bild som i verkligheten... det såg jag direkt, men det såg dessutom inte lika mäktigt ut nerifrån som det såg ut uppifrån heller så...

Här växer en massa stensöta! I alla fall har jag fått lära mej att de heter så. Och att dess rot ska gå att äta :) Går den inte att äta så kan jag meddela att man i alla fall inte dör av den! För annars skulle jag inte vara levande. Det är ändå längesen jag åt den. Gillade inte smaken. Den var söt, men konstig.

Här är igen, som en väg nerför bergen. Är det lämningar från istiden kanske? Men då tycker jag inte att stenarna sku vara så vassa :o

Här är en överblick av landskapet, typ. Inte mycket skog i skogen inte.

Det här tycker jag är intressant! Det är som en vägg av berg! Den är relativt rak....

...och om man tittar närmare (det här kan vara en annan "vägg" minns inte) så ser det nästan ut som om den skulle vara byggd, av mindre något fyrkantiga stenar. Inte undra på att det finns så många myter om jättar och troll :)

Den här bumlingen var mitt mellan två berg.

Nåja! Det är såna här stenbumlingar som helt klart väcker fantasin!! Ser lite ut som ett stort troll, med den ena stenbiten uppe till höger som öra :) Var ögon och mun ligger vet jag inte, men det ser nog lite ut som en ögonhåla bredvid "örat" och om troll kan ha kattnäsa så är näsa och mun också hittade :D

Det här är också en konstig stenbumling. Kvisten är ivägen här, men vi går runt den!

Det ser ut lite som om någon släpt lite lös stenmassa just här. Och när det stelnade så blev det såhär. Det är ju inte möjligt, eftersom vi inte har någon lös stenmassa på dessa breddgrader :/

Så här ser den ut från andra sidan. Lite som en stor hundnos :) Hehe.

Här ser det precis ut som om berget har blivit slipat av vattenmassor, eller något. Ta en närmare titt på bilden under!

Det är helt avrundat. Och det är som om vattnet endast runnit här.

Berg igen :) Mitt på vänstra berget hittade jag ett stort T av berg. Med det såg jag inte i skogen utan på bilden xD

Och det här ser ut att vara vridbart. Som om man kunde ta tag i övre delen och vrida det, som en knapp eller nåt, och det skulle vrida där som skarven går.

En upp och ner pyramid. Här har kameralinsen fått lite imma på sig. Det duggade lite lätt hela tiden.

Titta riktigt noga så ser ni en rostig ölburk mitt på bilden. Det var nog för den som den här bilden är tagen. Mitt i skogen och inte ens där är det sop-fritt :/

Här är igen lite avrundade klippor. Precis som om det blivit så av vattenslipning, eller vad det nu heter.

Fotat upp genom ett hål/avrundning i berget. Fokus ligger på kottarna :)

Det ser precis ut som om någon staplat dessa stenar med precision! "Den biten kommer där....den där...den där...Så! Nu ska det väl hålla den stora biten där uppe :p"

Jag klättrade upp på en sten och skulle ta kort av det steniga områda jeg just varit på....detta var vad jag fick se! INGET egentligen, bara en massa träd i vägen...

Lite åt vänster samma sak, men lite mer stenar syns i alla fall på denna bild.

Fotat rakt neråt. Det var inte så högt, men jag försökte i alla fall få med höjd skillnaden. Lyckades inte så bra.

På den här bumlingen var jag. Jag kom ner här i mitten. Det gick bra, bara kameran väntade uppe så att jag fick hålla i mej med båda händerna.

Bland kvistarna ser man hus och bebyggelse, så så långt in i urskogen är jag inte. Det är i alla fall ett ganska brant stup till husen, så så ofta kommer väl inte folk till den här delen av skogen. Barn letar sig säkert mer än gärna hit :)

Det började regna mer så jag tog inget kort av stupet, utan letade mej tillbaka hemåt.


Måste ta en bild av den här innan jag gick iväg. Den stora stenen ligger i en grop. Något annat speciellt var det inte med den :) Man ser lite vatten mellan stenen och .... stenen ...hm...

Annars, så har jag inte gjort så mycket idag. Valt ut lite bilder från 2006 som jag ville framkalla. Så 124 bilder har jag framkallat idag. Ska gå och reda upp dem nu :)

Sedan så KAN man bli så mätt så det inte är klokt bara av att dricka Nutrilett. Det trodde jag inte....Beror väl på att jag blandar det med ½l vatten, så det är väl vätskemängden jag blev så otroligt mätt av :o

Snart ska sambon få gäster och jag ska gå och pyssla i mitt rum :) På det viset stör jag inte honom och han stör inte mej xD Perfekt samarbete!!

I kväll är det dags för fredagsmys :)

"Det är slut på veckan, det är dags för fredagsmyyyys!" Olw reklam

2 kommentarer:

  1. Jag tror det heter fönsterlav, renlav är liksom grövre. Och stenåker har jag också hört att det kallas. Jättefina bilder, det ser säkert ännu mer fascinerande ut i verkligheten!

    SvaraRadera
  2. Tack lisa :) Jo, försterlav har jag nog lärt mej i något skede, det ringer nog några klockor :D Så jag väljer att tro på dej :)

    SvaraRadera