lördag 7 november 2009

POSTALES - Del Fin Del Mundo

Malbec 60% Syrah 40 %
The mysticism and romance in the wines of Bodega Del Fin Mundo (from the end of the earth) come from the vast landskapes of Patagonia. Our wines pay honour to this land of immerse beauty where the final touches of creation can still be traced.

The sand and rocky soils, intense sunlight, dry breezes, warm days and cool nights, plus the use of drip irrigation, yields grapes of uniform ripeness, good tannines and excellent colour.

The wine is the perfect expression of its origins. Intense red colour, full, complex, aromas, soft and rounded in the mouth, with persistent length.


Det här är ett vin som jag öppnade redan för någon dag sedan. Då för att ta ett glas vin till maten (vad jag åt då minns jag inte....). Sedan satte jag tillbaka flaskan i kylskåpet och satte korken i hålet :) Eller nåt. Då orkade och ville jag inte analysera nåt vin, utan ville bara njuta av vinet maten och sällskapet, som bestod av min sambo :)

Därför var vinet jag drack igår kylskåpskallt, även om det inte ska vara det när det gäller rödvin. Eller vin överlag för den delen.

Hur som helst så var det kallt. Jag försökte i alla fall mitt bästa med att analysera det :) Lukten var det svårt med, eftersom det var så kallt så fick jag ingen egentlig doft från vinet. Jag hade problem med att känna igen någon doft på förra vinet jag analyserade och drack förra gången också, kanske det är något fel på min lukt-minnes-bank, eller nåt...? Jag fick i alla fall inte ut något annat än att det var en stickande doft. Efter att jag rullat vinet lite i glaset var doften mildare, kanske åt röda bär hållet...

Smaken var det annat med. Den ändrade varje gång jag smakade på det tyckte jag :) Först tyckte jag att det var ett strävt vin, men ändå läskande. Den läskande effekten kan ha kommit från att det faktiskt var ett kylskåpskallt vin! Jag rullade vinet i munnen (eller hur det nu heter :)) och då sved det i kinderna, sådär som det gör när man äter något surt. Efter en stund bestämde jag mej för att smaken jag kände kunde vara lakrits. Efter det tyckte jag att hela munnen smakade bara laktits :) Följande klunk jag tog tyckte jag att smakade röda bär, det var som om det fanns en sötma i vinet (fint, ett vin som är surt och sött xD). Till sist tyckte jag att smaken var ganska mjuk. Det kan bero på att vinet faktiskt blev varmare medan jag analyserade. Och det blev helt klart varmare när jag rullade det i munnen :)

Jag gillade vinet! Det var så olika från gång till gång när jag smakade på det :)

Färgen älskade jag! Den var djup. Så lila den bara kan vara och ändå var den röd. Försökte ta ett kort av färgen för att visa här, men på bild blev vinet bara rött. Man kunde se färgskiftningen till lila där vinet mötte glaset, så vid kanterna :) Om man kan säga så. Vinet var, som en sammanfattning, purpur färgat! En mörk purpur. Härlig färg :)

Min tunga blev också härligt blå xD Hehe!! Det fick mej att fundera på folk som dricker kaffe med sugrör för att de inte vill att tänderna ska bli mörkare, färgas av kaffet. Dricker sådana människor vin genom sugrör???

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar