måndag 9 november 2009

Måndag

Tja, en helt vanlig måndag? Njä, första måndagen som officiellt arbetslös. Men utan arbetslöshetsunderstöd, så ska vi kalla det arbetssökande då?

I alla fall så började dagen kl. 8. Jag vek in byk i skåpet och la på en bykmaskin. Sedan iväg till veterinären med Dinho. Han har nåt exem under halsen och svart mönja i öronen (om vi säger så :)) därför fick Tigger följa med, ifall det skulle vara öronskabb, då kan det smitta.

Vi var där lite innan vår tid, vi blev visade till ett rum och där fick jag veta att jag fick vänta. Det kunde ta en stund eftersom veterinären som jag var bokad till hade blivit sjuk, så en annan skulle ta hand om det. För mej spelade det ingen som helst roll! Dinho och andra sidan var inte nöjd med buren. Skrapade på bottnet och försökte gräva sig ut. Så till sist tog jag honom i famnen. Tigger låg helt lungt och stilla i sin bur.

Dinho tyckte att det var kul med veterinärbesök :) Att bli pillad i öronen med en örontops var ju inget han ville göra om, inte heller att någon skrapar bort hans tandsten. Och att få kortisonspruta var heller ingen höjdare! Men att gå runt och inspektera det nya rummet han hamnade i var kul :)

Veterinärbesöket gick bra! Tigger lämnade aldrig buren, utan veterinären kollade genom "dörren" Tiggers öron. Dinho fick diagnosen allergi. Antagligen mot något han har ätit. Tror vi börjar med att ta bort det torrfoder han äter. I alla fall tills vidare. Vi får byta till ett annat helt enkelt.

Efter veterinärbesöket (och notan på 43,20€) åkte vi hem, via en mataffär där jag köpte lite kattmat åt katterna, burkmat. Katterna var glada åt att vara hemma! Det var inte kul att vara inne i en bur så länge. Men direkt när de hade fått komma bort från buren så måste de dit och inspektera burarna i alla fall xD

Det var storstädning på schemat idag! Dammsuga alla rum, plocka upp alla lösa grejer som ligger och dräller förstås, samt våttorka golet! I alla rum :) Sambon plockade och dammsugade, om jag lovade våttorka! Det gick helt bra för mej! När det fanns tid så plockades diksmaskinen ur och smutsdisk in. Tvätten hängdes upp och ny tvättades.

Sedan var det dags för några ärenden på stan. En del till vårt trådlösa internet var sönder, så den måste bytas. En billaddare till sambons telefon skulle föras ut i bilen. En bok jag beställt borde ha kommit, så det skulle jag kolla. Och sist men inte minst, kläder som skulle till Emmaus.

Jag började med att sätta billaddaren i bilen förstås :) Sedan styrde jag bilen mot Emmaus. Där fick jag sätta kassen till vänster om klädberget, jag fick veta att de hade vänster trafik där :) Jag tittade som hastigast in i antikvariatet, men gillade inte killen som pratade för sig själv, så jag gick ganska hastigt ut igen! Dessutom var det kanske lika så bra, det skulle ha kunnat bli dyrt :/ MÅNGA bra böcker hittade jag! Men vem kan koncentrera sig när det står en kille och pratar för sig själv....Så jag gick till Emmaus. Tänkte se om det fanns någon gallondräkt i storleken 1½ årig kille, typ. Nå, det fanns något ditåt i alla fall, och jag köpte den efter många om och men, fast den är några nummer för stor. Det går att vika upp :) Och i något skede passar det väl!

Sedan traskade jag iväg till Enterstore. Jag hade endast den del som behövde bytas med, vilket jag fick veta inte hjälper, hela boxen måste med, men den hade jag i bilen så inga problem. JÄTTE bra service på Enterstore i Mariehamn annars!! Rekomenderar :) Delen blev bytt utan några som helst problem!

Glad i hågen stövlade jag vidare mot bokhandeln för att se om boken har kommit. Det hade den inte. Den kommer på onsdag. Då gick det upp för mej att det inte var så längesen jag beställde den som jag trodde.....kände mej lagom updaterad!

Ja mellan Emmaus och Enterstore ringde jag upp en kompis R och frågade vad hans son har för storlek, om gallondräkten skulle passa. Sedan bestämde vi att vi skulle träffas efter att jag var klar med mina ärenden på stan. Jag hann knappt lägga på luren (trycka på röd lur, heter det väl nu för tiden :)) innan en annan kompis F ringde och frågade om jag kunde hänga med honom till kl.17.30 när hans buss skulle gå. Jag kunde inte säga nej, på grund av omständigheter jag inte tänker ta upp. Så jag ringde R och förklarade att jag blivit bokad och hörde om jag kunde komma efter kl.18. Det gick fin fint! Så jag gjorde färdigt mina ärenden, var hem och tog på mej ett par utebyxor (jag hade kallt) och åkte iväg för att träffa F. Vi åkte runt lite, han visste inte riktigt vart han ville. Innan det var klart så hade jag lovat att köra honom till färjan mot en betalning som nog täckte bensinkostnaderna i alla fall.

Efter att jag hade kört honom till färjan så körde jag till en mötesplats med R. Han har flyttat så jag hittar inte till honom. Mötesplatsen var ca. 400 meter från hans mammas lägenhet, så han frågade om vi kunde åka dit en sväng. Vilket jag inte hade nåt emot. Så jag fick hälsa på hans mamma. Efter det åkte vi vidare till hans nya lägenhet. Fin lägenhet annars :)

Där tillbringade jag några timmar tillsammans med han och hans son. Jag fick i mej lite nattgröt :) Hehe, om någon matar så gapar man, helt enkelt! ;) Det gick helt automatiskt!

Hur som helst så tänkte jag att kl.21 får vara bra. Jag har sambon hemma, ensam sen kl. 14 ;) Jag som bara skulle göra några små ärenden på stan.... Nå, han sa att jag nog sku ha fått stanna längre, han ska ändå se på fotboll. Så det verkar som om han inte var så jätte nödställd ;p

Vi får se vad morgondagen för med sig! Kanske jag har tid att skriva på min bok! En idé som en kompis gav för ett antal dagar sen. Jag berättar mer när det finns något att berätta :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar