torsdag 5 november 2009

Arbetslöshetens dagar

Okej! Om man är arbetslös ska man inte sitta hemma och mögla! Man ska ta sig till arbetsförmedlingen och anmäla sig arbetslös för att då får man arbetslöshetsunderstöd :) Jätte bra! I alla fall får man pengar så man klarar sig medan man söker nytt jobb :)

Det var i alla fall vad jag trodde! Nä, först ska man fylla i en blankett. Det är väl inte mer än rätt att de får namn och nummer, signum och bankkontonummer! Hur ska de annars veta var de ska sätta in mina pengar menar jag :)

Hur som helst så är det 7 karensdagar, under vilka man inte får arbetslöshetsunderstöd. Sen får man inte arbetslöshetsunderstöd för de semesterdagar som man inte har hunnit ta ut. Man får alltså då semesterersättning och inte arbetslöshetsunderstöd. Ja...logiskt egentligen, men det skulle ha varit helt okej att få arbetslöshetsunderstöd när man är arbetslös! Jag kan väl inte rå för att jag har hur många semesterdagar som helst som jag inte har hunnit ta ut.....nåja.

Så med alla semesterdagar, karenstid PLUS att det ska behandlas, så kan jag se fram emot att få lyfta arbetslöshetsunderstöd nångång i januari. Nå, JAG har inga planer på att vara arbetslös ända in i januari! Vilket jag också informerade tjejen på arbetsförmedlingen. Hon tyckte i alla fall att det var bra att jag var inskriven. Säkert har hon rätt, för om jag inte är inskriven OCH är utan jobb i januari, så börjar karensdagarna räknas först därifrån....

Ja, för att inte tala om alla papper som ska in! Måste komma ihåg att ringa till lönekontoret för att få lönespecen min. Den ska dessutom vara med semesterdagar och vad-det-nu-var skillt. Var inte oroliga :) Jag har skrivit upp det på ett papper, som jag inte har här då förstås, men det ligger på skrivbordet. (så behöver ni inte tro att jag har tappat bort det redan! :))

Imorgon ska jag ringa till potentiella arbetsplatser samt åka dit och presentera mig! Mycket lättare för dem sen att ringa och ta mig som vikarie om de vet vem jag är och hur jag ser ut, istället för att räkna "icke picke pö" bland alla namn på vikarielistan!

2 kommentarer: