torsdag 24 januari 2013

SP dagar

Alltså, semesterpenningsdagar. Såna dagar som man måste ta ut när man inte får ta vikarie. Jag var inte medveten om att jag hade såna dagar. Det är första året jag har rätt till dem. 

Plötsligt kommer det upp en lista i kafferummet. Jag vet att jag har 4 semesterdagar kvar, så jag tittar inte ens på listan. Men en kollega kollar igenom den, hon pratade om det och jag sa i förbifarten att jag har 4 semesterdagar, visst?

Hon bekräftade att jag hade fyra plus sju dagar kvar.

....4 + 7 ?? Vadå plus sju?? frågade jag, hon sa att det står så! Jag måste gå och kolla, ja, det stod fyra plus 7! Jag kollade lite närmare och konstaterade att det är 7 SP dagar! NO!! Jag som inte kommer att kunna ta ut dom dagarna innan det är för sent! 

Så nu har jag en kampanj, att ta ut dagar lite här och där, så att jag får ut alla innan april...så imorgon ska jag vara ledig! Inte för att jag känner att jag vill, utan för att jag måste.... 

Nå, bara 6 dagar kvar efter det här då! ....kul att vara hemma utan vikarie när man vet att de egentligen skulle behövas vara alla på jobb.....

7 kommentarer:

  1. Det är väl sparåtgärder, för har man SP dagar så får man alltså mindre semesterpäng....dvs pengar byts ut mot lediga dagar!
    //Carina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nja, har på känn att jag velade och blev övertalad att ta lediga dagar ifall jag skulle villa vara ledig över jul....nu är det ju så att jag inte ville vara ledig över jul...

      Radera
    2. Man fick alltså välja, pengar eller lediga dagar. Det var väl 8 dagar det gällde, valet

      Radera
  2. Såna får vi också eventuellt i år, men personligen tar jag hellre ledigt än pengar så jag klagar inte i så fall.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det jag klagar på är att jag troligen inte kommer att hinna ta ut mina lediga dagar innan det är för sent. MEN om det är så så kommer jag inte att få kompensation i pengar, de kommer bara att försvinna för att aldrig återses.... Annars har jag inget emot att vara ledig, men jag är emot när dagar tas ifrån mig utan att jag får dem kompenserade på något sätt :/ Och jag har endast till april på mig! Jag tror att det är på gränsen till omöjligt....suck.....

      Radera
    2. Men det är väl långt till april? I höstas, när vi fick möjlighet att ta ut sju dagar tjänstledigt med lön för de två sista, så tog jag ut en dag i veckan så att det inte skulle märkas så mycket att jag var borta. Men det kanske är knepigare på ditt jobb, antar att ni måste vara ett visst antal på plats alla dagar?

      Radera
    3. Precis, vi måste vara ett visst antal på plats i förhållande till barnen, och med början nu på måndag försvåras det ytterligare eftersom vi får ett till barn som är så liten så det skulle vara själviskt att ta ut SP dagar även om det skulle vara lagligt.....Det ligger mycket ansvar i att se efter dessa små, även om lagen anser att vi ska klara ett visst antal på ett visst antal personal....

      Nu har jag två dagar kvar, och det ser mera möjligt ut! Men SP dagarna togs ut enligt följande exempel: Samtal kl.9.05 just sekunden jag kliver ut ur lägenheten på väg till jobb. "Ja, du kan vara ledig idag!" ..okej, då så! En till ledig dag!

      Radera