söndag 20 januari 2013

Ibland är det kul hur samtal spårar ur....

Pappa ringer, jag hade faktiskt tänkt ringa honom samma dag, men tanke till handling fungerade bättre från hans sida sett.

Så vi började med det obligatoriska, hur mår du, vad händer, vad är nytt. Jag informerar om min sjukdom, lite hur jag mår och lite sjukhustjafs med min malariaremiss och sånt. Vi kommer från det till att jag är lagligt gift i Finland från och med idag, från det till att det tydligen är krig i något grannland till Nigeria. Och nej, jag har inte kollat vilket.

Från det till hur det teoretiskt sätt är ganska liten sannolikhet att även om det händer olika terrordåd och krig i ett så stort land som Nigeria att det skulle vara min man som är i farozonen, till hur nära det var som flygplanet som kraschade i Lagos var att störta i hans område, ca. 10 minuter mer i luften och det hade varit kört. Från det vidare till att det tydligen var frågan om 2-3 sekunder mer i luften för ett jetplan som störtade nära oss, men vi kom aldrig fram till när det var, att det teoretiskt sätt skulle ha kunnat störta i vårt hus. Och yes! Jag HAR googlat det!

Vi inser att det spårar ur, så vi konstaterar att vi har kommit fram till det mest viktiga. Innan vi lägger på vill jag bara tillägga att enligt Ålandstidningen så är det -276 grader på Kökar och Kumlinge idag. Pappa konstaterar att det är ganska nära den absoluta nollpunkten, att den borde ligga på -273, vilket jag har googlat att den gör -273,15 för att vara exakt. Celcius alltså.

Pappa pratar på och jag dricker ur min vattenflaska när jag plötsligt inser att dens pip, eller vad jag ska kalla det, är smutsig! Och vad äcklig den är! Jag meddelar åt pappa att jag just konstaterat att min vattenflaska är smutsig och jag inte vet hur jag ska tvätta den! Han börjar gapskratta i andra ändan och vi konstaterar att det kanske är dags att avsluta samtalet!

Härligt att prata med pappa!

Efter samtalet filosoferade jag vidare på vattenflaskans pip, den är av typ silicon, så jag kom på hur jag skulle lossa den så nu är den tvättad och fräsch igen! Bara som parentes liksom!

Googlingsresultatet som vi alla väntat på! MG-128, one of the MiG-21BIS -fighters of the Karelian Air Command was on aerial reconnaissance and low altitude navigation mission in Southern Finland in november 11th 1992. Another MiG-21 was supposed to join the mission from Turku but it aborted due to bad weather conditions.
When MG-128 was flying over Leksvall village in Tammisaari, the MiG-pilot apparently lost his position awareness in low-visibility conditions and performed the fatal maneuver. The fighter crashed into the forest at high rate of speed. The pilot was killed immediately.
There can still be seen several standing dead trees at the crash site.
The Mikoyan-Gurevich MiG-21BIS is a single-engined soviet-build jet fighter aircraft capable of supersonic flight. The Finnish Air Force had a total of 26 MiG-21BIS -fighters. They were bought in 1978 to replace old MiG-21Fs. MiGs were mainly operated by Fighter Squadron 31. The last Finnish MiG-21 was retired in 1998 when MiGs were replaced by F-18C Hornets.
The MiG-21 was and still is the only Finnish air force fighter that was capable of flying over Mach two!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar