lördag 19 januari 2013

Men du måste ha en febertopp!

Jag vill utesluta malaria som sjukdom. Denna influensa som går nu är något i hästväg, alla insjuknar, den är långvarig och den är aggressiv! Jag har haft känningar länge, flera månader, sen jag kom tillbaka från Nigeria ungefär.

Så bryter den ut, lördag kväll, jag ska jobba om 3 timmar....jag har huvudvärk, kroppsvärk, trötthet....kan det vara för att jag varit inne hela dagen, slappat framför datorn? I bakhuvudet sitter att båda mina kolleger hade känningar på feber på fredagen och den ena av dem sedan fick 39 grader. Jag har ALDRIG feber.

Men bara för att hämtar jag mitt 15 sekunders febertest, konstaterar, SÅKLART, att jag inte har feber, ska just ta bort det när det händer som aldrig händer! Febertestet ändrar.....det visar feber!  Som i chock kikar jag på testet och kontrollerar med tempen under armen, ja, 37,5...bara att ringa att jag är sjuk då....Lördagslön! Vet du hur mycket det harmar....jag jobbar ju efter 12slaget så egentligen söndagslön...MED nattillägg!

Nå, har jag feber en gång på 4 år så får det väl vara då....Den stiger till 38,7, jag har så hög feber i 2-3 dagar. Jag har alltså feber när jag söker mig till läkare för att få kollat min hosta och mina öron. Jag ventilerar mina malariamisstankar, jag får veta att jag måste till HVC och att jag behöver en remiss.

Jag söker mig dit. Jag kommer till en kvinna i receptionen som tar mig på måttligt allvar, men när jag säger att jag kommer från en annan läkare så tittar hon bland tiderna min läkare har och konstaterar att det finns en tid 1½ vecka senare. Hon konstaterar ju själv att det är länge. Men jag konstaterar att är det malaria så har jag haft det sen oktober så det ska väl gå bra. Jag är sjuk hela veckan ut förutom fredag, och på lördag sjukskriver jag mig igen från mitt helg jobb, för jag orkar inte.

Tiden går, jag blir bättre, fortfarande trött, men feberfri. Jag jobbar, och jag får till slut komma till läkare. Han och jag diskuterar, egentligen känner jag att ingen egentligen VILL ta ett malariaprov på mig. Vad är det? Är ni rädda att jag har det eller är ni rädda att det ska kosta staden pengar att ta testet om det visar negativt? Jag får inte ett direkt nej, så jag står på mig, det skulle jag ha gjort oberoende. Jag vill eliminera malaria som sjukdom! Ibland tror jag att jag har det, ibland tror jag inte.

Läkaren trycker in en massa test som han tycker jag ska ta, många rutintester, bland annat socker...socker?? Ja, nå ta det då, tänker jag. Men min trötthet handlar nog inte om sockersjuka....

Men jag får alltså min remiss! Äntligen! Jag tar testena på fredagen, tänker jag, min läkartid var på onsdag. Så idag, fredag, går jag dit, tar en kölapp och sätte mig ner. Jag kommer ganska snabbt in och får sätta mig i första rummet till höger.

Sköterskan kollar i datorn och konstaterar att jag har många remisser, jo svarar jag, han plockade dit många . Där fanns många gamla också som jag sa att redan har tagits. Så konstaterar hon att det finns en remiss till malaria. Ja, svarar jag, det är på min begäran. Så hon diskurerar malaria med mig och frågar om jag har en febertopp nu. Jag blir helt ställd, skulle jag komma och ta blodprov när jag har feber? Det har jag väl aldrig hört talas om! Men jag svarar lugnt och förvånat, nej, inte just nu.

Men ett malariatest måste tas när du har en febertopp! svarar sköterskan.

Alltså vad? Jasså, svarar jag, det sa läkaren ingenting om! Sen förklarade jag att jag HADE feber när jag beställde min tid till att få en remiss, men jag fick ju tid 2 veckor senare....fast jag måste ju ändra till 1½ vecka sen, för det var mera sant. Sköterskan var något förvånad! Och är läkaren inte medveten om att testet måste tas när man har febertopp? hon försökte få tag i honom, men med min tur var han ledig just idag.

Flickan i receptionen förlåter jag, hur ska man som receptionist i ett land där det inte förekommer malaria veta att det ska behandlas som ett akutfall, att jag har rätt att komma in på jourtid och lämna ett malariaprov... läkaren har väl samma, det förekommer ju inte i Finland. MEN hur visste sköterskan som skulle ta mitt prov? Det måste alltså finnas som information någonstans.

Ska jag måsta veta vad som är fel på mig INNAN jag går till läkare så att jag kan kräva att få den behandling som jag behöver?  Jag har följt med min kompis som kämpar för att få sin 1 åringa dotter till läkare, och gud vad han kämpar! Eftersom jag är i en situation var jag ibland inte vet var jag får energi ifrån, så VET jag att i situationer där det krävs så FÅR man energin att kämpa vidare...annars skulle jag inte förstå hur han orkar kämpa mot hela sjukhussystemet för att hans flicka BEHÖVER hjälp!

Som vuxen kan jag säga vad som felas mig och prata för mig själv. Men som 1 åring kan man inte uttrycka vad som är fel. När det gäller ett barn ska det väl för fan inte behöva vara så att föräldrarna ska måsta veta vad som felas barnet och kämpa för att någon ska lyssna!

Men tillbaka till mig.....jag får ju aldrig feber....så enligt läkarna så har jag inte malaria? Hur är det med den som ger symptom som sjukdomskänsla, kräkningar och diarré? Som sätter sig i levern och kan orsaka koma?

Men vi väntar. Jag känner mig faktiskt bättre nu än före min förkylning. Och får jag feber igen under en kort period så har jag faktiskt min malariaremiss som väntar på mig. Så jag får väl den hjälp jag behöver, OM jag står på mig. Men sköterskan skulle sätta en lapp åt de som jobbar i "luckan" så att jag kan komma in på jour om det är så att jag behöver ta malariaprov.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar