tisdag 22 januari 2013

Så var det den lilla saken kallad kommunikation...

Ibland går det inte riktigt som man tänkt sig på första försöket, så då får man hitta andra lösningar!

En sådan sak som hur länge ska pommfritten/franskisarna fritteras. Jag är en sådan som vill ha dem fritterade länge, det finns andra med samma åsikt. Jag ber att få franskisarna fritterade längre. Jag både ser och förstår att budskapet inte går fram, vi har en språkbarrier.

Jag säger igen, dom ska vara fritterade mera....nähä....inte det heller...jag försöker på alla synonymer av längre, mera, mycket jag kan komma på, men det finns en förutfattad förståelse för vad jag försöker säga som jag inte kan bryta igenom.

Jag blir frustrerad! Riktigt jobbigt frustrerad, för jag vet inte hur jag ska kunna knäcka den förståelsen och ersätta den med en annan. För det är det jag känner att jag behöver göra. "Hur länge fritterar du franskisarna?" kläcker jag plötsligt ur mig. Ca. 4 minuter får jag som svar, "Frittera franskisarna i 7 minuter då!" ger jag som order, och då märker jag att allt vad jag tididager har försökt säga får en ny mening, för nu förstår vi varandra!

Inte konstigt att det uppkommer missförstånd i vår värld, när en sak som jag tar för givet är precis tvärtom än vad någon annan tar för givet!


Det värsta är väl när man inte förstår att det handlar om en miss i kommunikationen. Jag skulle ha kunnat ge upp och konstaterat att det var mig en envis jävel....men nu är det så att jag är en envisare jävel! Så tillslut kunde vi komma fram till att det inte handlade om envishet, det handlade om att vi förstår saker på olika sätt.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar