onsdag 23 januari 2013

Bromsa!

JAg är på väg till jobbet. Jag cyklar för en gångs skull på trotoaren, den är farbar med cykel så det är ok, annars har den varit för slirig med all snömos. Då har jag föredragit att cykla på körbanan. Kanske inte det mest säkra, men säkrare än att cykla i snömos!

Idag hade jag bra fart och närmar mig en korsning/parkeringsutfart, en paketbil står över vägen, påväg att köra ut och iväg. Jag håller samma fart när jag inser att bilen kommer att flytta på sig innan jag kommer fram. Och jag får rätt. Jag ser bilen flytta sig i perfekt fart för att jag ska komma bra bakom den utan att det är någon fara.

...trodde jag! För när bilen flyttar sig, och jag inte bromsat, så uppenbarar sig plötsligt en parkerad BIL på cykelbanan! JÄVLAR!!  Jag bromsar! Cykelns bakhjuls sladdar fram och tillbaka, jag styr och svänger och till slut saktar farten ner så mycket att jag kan hoppa av cykeln och parera in den på sidan av bilen, i det minimala utrymmet mellan snövall och bil.

Skulle aldrig ha hänt om jag cyklat på körbanan ska jag tala om för er! Ska det vara mindre farligt att cykla på körbanan än att cykla på cykelvägen? Ja....jag riskerar i alla fall inte att köra på parkerade bilar på körbanan!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar