lördag 6 mars 2010

Vin! Oj vad längesen jag skrivit om vin :)



Fast jag druckit några vin här emellan så har jag inte refererat dem. De har inte varit supergoda eller superdåliga, så det gör väl inget om jag glömmer dem förstås.

Nu har jag ett till som går under samma kategori! Helt ok vin.

Rocca Sveva Soave Denominazione Di Origine Controllata Classico



The garganea grapes are sourdes from historic Soave classico zone. A luminous straw yellow lovley floral and fruity aromas with sublte hints of white stone-fruit, particularly apple. The palate is well balansed, admirably elegante and delicious. Enjoy at 8 - 10¤ C


Ok, doften. Jag sku kalla det gräs eller hö eller något. En väldigt mild doft, svår att placera, men det doftar sommar, tidig höst, tycker jag. Maskrosor kanske....? Tja, jag kan som sagt inte placera det så jag nöjer mej med att det doftar svagt sommar :)

Smak. Definitivt äpple! Först är det en syrlig smak som jag inte kunde placera, men efter att jag måste svepa mitt glas (sambon skulle promt och sova igår innan jag var klar med mitt vinglas, och sitta uppe själv och dricka vin när sambon sover...eh...?), då kände jag tydligt smaken av äppel. Det var som att svepa ett glas med äppelsaft! Någon annan smak kan jag inte komma på, sådär halv syrlig halvsöt sku jag säga att det är.

Vad är annars white-stone fruit? Vit stenfrukt? Aldrig hört :o Hör äpple dit, eftersom det står: "lovley floral and fruity aromas with sublte hints of white stone-fruit, particularly apple"

Ett riktigt bra sällskapsvin. Ett vin jag bra kan tänka mej att ha hemma om det är meningen att ha en tjejkväll med mycket snack eller ett glas vin till en bra film. Hur det passar med mat vet jag inte. Det har jag inte testat. Milda maträtter då kanske, sallad, pasta, fisk? Tja, det är bara gissningar! Pröva er fram om ni så önskar :) Jag ska återgå till att dricka mitt glas!

(Ps. Det är pasta som syns i bakgrunden på bilden, men jag har som sagt inte testat det tillsammans med mat, tyckte bara att det blev en bra bakgrund när jag tog foto)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar