tisdag 30 mars 2010

Random fårbilder

Jag hittade lite får bilder på min dator. Bilder som jag har valt ut till sångkort. Eftersom det är svårt att hitta en bra fårbild :)




Detta är mitt absoluta favoritfår! Nathalie heter hon! (eller hette, jag har för mej att hon är död, jag tappade tyvärr kontakten efter att jag flyttade hemifrån....) En helt härlig personlighet! Ibland tror jag att hon trodde att hon var en hund :) Hehe. Jag kunde stå i fårhagen och klia henne bakom öronen, sedan vände jag mej om för att prata med någon som också var med, eller helt enkelt klia någon annan. Nej då pockade hon på uppmärksamhet! Gissa hur :) Jo, genom att skrapa på mej med sina framfötter! Precis som en hund brukar skrapa med framtassarna för att säga att man ska skrapa mer. Det är inte så skönt när ett får gör samma sak kan jag berätta ;D Klövarna är inte mjuka och sköna! De saknar klor, men de kan istället ge blåmärken ;) Första gången blev jag lagom chockad!

En annan sak som var helt fantastisk med henne, hon kom när jag ropade på henne. I början kom hon vem som än ropade på henne :) Men efter, jag tror det var maskmedecinering eller något liknande så slutade hon komma när man ropade på henne. Detta visste inte jag så jag lockade på henne och hon kom :) Jag har två tillfällen som jag minns tydligt!

I början så brukade vi (jag och min syster Puffs) gå ut och gå med henne och ett annat får (minns inte vilket, säkerligen kommer Puffs ihåg om jag frågar :) Fast det är ett antal år sen förstås....) i koppel. Vi hade bestämt en dag då vi skulle gå ut och gå. Puffs var av någon anledning som jag inte minns före mej vid ladugården och när jag kom dit var både Puffs och Nathalie borta. Jag ställde mej alltså mitt på ladugårdsbacken och ropade. Inte på Puffs :) Utan på Nathalie. Jag kallade henne för Nappe. Så jag lockade: Nappe, Nappe, Nappe! Och där kommer hon springande! Längs vägen med min syster på släp :) Hon berättade att Nappe hade lystrat direkt när jag ropade och bestämde att de skulle dit!

Den andra gången var något år senare. Jag hade flyttat hemifrån och hade inte så mycket kontakt med Nappe. Det är inte så lätt att hålla kontakt om man inte hälsar på menar jag :) Jag frågade min syster om hon visste vilken hage Nappe var i och det var en som var nära var mina föräldrar bor. Så vi gick genom skogen dit. Fårflocken är ju såklart på andra sidan hagen. Jag lockar på henne. "Nathalie! Nappe! Nappe, Nappe, Nappe!" Min syster förklarar att Nathalie inte mera kommer när man lockar på henne, att hon inte längre är tam på samma sätt. Jag lyssnar, men samtidigt ser jag henne i flocken och ropar igen! Hon hör mej och hon kommer! Det är dessutom inget sakta lunk utan hon kommer springande :) Med sig har hon sina lamm för det året. De är inte tama, men de följer sin mamma vart hon går.

Nathalie har jag döpt. Vår granne (när jag ännu bodde hos mina föräldrar) brukade ibland ge oss i uppdrag att döpa lammen som föddes. Minns inte varifrån det kom, men det var självklart! Saknar henne. Hon hade som sagt en härlig personlighet! Dessutom värmer det lite mitt hjärta att hon fortfarande kom när jag lockade på henne, fast hon inte längre var så tam, och det hade gått en lång tid sen senast jag såg henne.


Om jag minns rätt är detta ett av Nathalies ungar. Nyfikna rackare :) Men den här bilden har några år på nacken så jag kan inte säga säkert. Dessutom var jag hem endast veckoslut i gången, Puffs var hemma oftare, kanske hon skulle veta?

Det här vet jag inte vem är. Men den har den mest härliga sätt att stå på :) Hon har sina kompisar framför sig. Ett får trivs inte med att vara ensam, det är ett flockdjur! Med tanke på det så var Nappes beteende konstigt eftersom hon lämnade flocken och kom springande när jag ropade på henne.

Den här lilla krabaten har helt och hållet förirrat sig! Hans/Hennes kompisar är i en helt annan del av hagen. Tror att det var hundträningar (träningar för att hunden ska lära sig att valla fåren) och att den då passade på att smita, kanske blev den lite förvirrad och märkte inte att de övriga inte var med. Detta är en stund då den faktiskt står stilla, annars sprang den av och an vid grinden och fattade inte riktigt vad den skulle göra av sig själv.

Det var sist och slutligen denna bild som kom på sångkortet som jag skulle göra. Jag klippte ut fåret, för bakgrunden och fåret har lite liknande färg. Det gjorde jag för att fåret skulle komma till sin rätt och bli lätt att urskilja.

Jag har mängder av fårbilder.....kanske jag skulle sätta in lite fler hit :) Lamm blir ju aktuellt nu i dessa tider!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar