söndag 14 mars 2010

Robert Mondavi


Alltid när jag skriver mina vinbloggar så har jag flaskan (oftast då tom :) ) bredvid mej så att jag kan få hjälp och inspiration. Typ namnet på druvan, eller liknande. Nu har jag inte flaskan kvar, vi drack detta vin hos min granne och kattvakt, P, igår medan vi tittade på melodifestivalen :) Men jag vet att det var Chardonnay druvan.

Jag försökte att analysera lite i början. Men kom nog inte så långt i alla fall. Färgen glömde jag helt att kolla och lägga på minnet :) Men ganska kraftigt gul har jag för mej att den var. Fortfarande vin-gul då! Inte gul-gul. Smaken kunde jag inte placera, men den var fantastisk! Så mjuk och lätt drucken! Jag ska definitivt ha fler flaskor av detta vin i mitt hem :)

Doften tyckte jag att var typ citrus och fläder. Sen slog det mej att det är längesen jag doftat på fläder, så jag vet inte ens vad fläder doftar! P tyckte att det fanns en doft som hon känt förr, men inte kunde placera. Hennes mamma har fläderblom så hon höll med om att det kanske kunde vara det hon kände. Så sammanfattat: En vet inte vad fläder doftar och den andra kan inte placera doften, därför antar vi att det doftar fläder :)

Om det känns viktigt för dej att veta vad vinet doftar och om det verkligen doftar fläder eller om det är något annat. Köp det, dofta på det och skriv din åsikt nedan! Enkelt så :p


Vi avslutade kvällen med ett glas rött. Som jag inte har på bild, men det var ett vin med Kaj Stenvalls Kalle Anka på sig. Tror det finns två sådana viner, ett rött och ett vitt. Helt ok vin, passade utmärkt till digestive kex :) Tror det skulle ha varit gott till kött eller liknande. Har faktiskt tittat på det vinet när jag åkt färja, men aldrig köpt det. Vet inte vad min åsikt över det är. Som sagt, vi avslutade kvällen med ett glas rött :) Det var sent på kvällen/natten och vi hade börjat med ett par glas vitt ;) Ett fantastiskt vitt måste jag säga! (jag vet att jag sagt det förr här i bloggen :p)

Nu är det så att jag vet att jag har ett dyrare vin i min vinhylla. Men jag har för längesen glömt bort vilket vin som skulle vara dyrare. Detta smakade onekligen gott, så baserat på smaken skulle det bra kunna vara ett dyrare vin. Men baserat på mängden text och fakta på etiketten på flaskan så skulle jag inte tippa på att det är ett dyrare vin. Men det vin som är alternativet till att kunna vara det dyrare vinet så vet jag inte vad det står på etiketten, för det är inte engelska :o Så jag vet inte om det står så mycket mera fakta på den.... Nå, det återstår att se :) Det är sambon som köpt det åt mej så han har koll på vilket som är dyrare! Dyrt och dyrt....vet att det var dyrare men inte vad det kostade :D Men brukar hålla mej till de där 5 € vinerna, typ, men då köper jag oftast från färjan och de kan kosta aningen mer på land har jag märkt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar