torsdag 5 december 2013

Steg ett

Söka informationen på nätet. Vad ska vara med i en ansökan? Vilka blanketter ska fyllas i? Vilka papper behövs?

Vad ska vi söka?Vad är vårat motiv? Vilka papper behövs för att uppfylla kraven till det visum vi ansöker?

Det är en jungel!

Först ska ansökningsblanketten för visum till schengen-område fyllas i. Jag har ännu inte riktigt fattat vad Schengen egentligen är. Vilka länder som hör hit. Jag vet att Finland hör hit.

Sedan ska man såklart ha ett internationellt pass, och passfoto. Sen kommer det roliga. Det ska vara kontoutdrag för minst de 3 senaste månaderna. Att få dem skickade var en konst, en kod som jag knäckte efter många misslyckade försök förra året. I år var det bara för mig att minnas vad jag gjort så jag kunde göra samma. Det blev 16 sidor kontoutdrag... Med 3 sidor ansökningsformulär är vi uppe i 19 sidor.

Vi vill ansöka om visum för att besöka familj och vänner. Till det behövs vigselbeviset. Oj vad jag svor när jag visste att de vill ha det! Jag ringde till ambassaden i Abuja, två gånger, och en gång till vår ambassad i Helsingfors. De ska inte behöva ha originalet, det ska räcka med en fotokopia. Behöver de originalet så måste jag skicka det. Men det problemet tar vi sen.

Så alltså en kopia av vigselbeviset. Och sidan med alla stämplar. Det är två till, 21 sidor. Sen fick jag från polisen ett papper att fylla i där jag binder mig till att ekonomiskt försörja min gäst under hans vistelse. Det pappret skulle jag skriva under och sedan få en stämpel från ämbetshuset (på 8€), sedan skannade jag in dokumentet med stämpel och allt och skickade den till Honey, framsida och baksida....det är 2 sidor till...23 sidor. Jag skickade också en kopia av mitt pass, för de behöver det säkert i vilket fall som helst....Så då kommer vi till 24 sidor.

Nu har vi räknat sidor! Ska vi räkna pengar? 24 sidor gånger 150 Naira. För det kostar 150 Naria att printa ut en sida. Ca. 75 cent. Ger en nätt summa på 18€. Men vänta! Vi är inte klara! Det ska vara en fotokopia på alla papper också! Så dubbla den summan!

Så ska det ju egentligen vara original av allting. Så jag skickade ner inbjudan...oh! Inbjudan ja! Det är en sida till!! I alla fall, jag skickade själva inbjudan till Honey per e-mail, för så har vi fått veta att vi kan göra. Jag printade nu ut den, daterade den och skrev under. Satte den i ett kuvärt tillsammans med den stämplade inbjudan var jag binder mig att underhålla honom ekonomiskt och vara ansvarig för hans återresa. Det och ett brev som berättar vad dokumenten är. Kuvärtet tog jag med mig till posten och frågade om jag kan ha det framme hos Embassaden i Abuja till på måndag (idag är tisdag 5. februari 2013). Kvinnan i kassan kollade, 5-9 dagar med vanlig post, 5-7 dagar med express (för det kommer samma hastighet, det är utdelningen som kan gå snabbare sen i Abuja...jaja) eller det sista alternativet, som jag inte minns vad heter. Då skulle det säkert komma fram innan måndag! Jag frågade om pris. Honkalkylerade och sa att det blir en nätt summa. 75.

... ... ... EURO?? frågade jag. Ja, euro....

Jag valde express och betalade 9,50€ ungefär. Det borde komma fram ganska nära rätt datum. Jag skickade till embassaden ett mail med informationen om att dessa dokument är på väg, samt skickade med de inskannade dokumenten så att de även har dem och vet vad de har att vänta på.

Nu är det bara att vänta. På måndag är det interview. Sedan väntar 14 dagar av pinande väntan. Efter 14 dagar ska vi sedan skicka en förfrågan för att höra hur statusen på visumansökan är.

Jag är rädd. Självklart är jag rädd. Rädd för att hoppas för mycket. För beslutet ligger inte i våra händer. De ligger i händerna på människor som inte känner någon av oss.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar