tisdag 3 december 2013

Papperskrig på hög nivå

Vi har vårt vigelbevis. Det är legaliserat. Det är med mig. Jag har lämnat in den legaliserade kopian till ämbetshuset. Vi är registrerade som gifta.

Nu vill vi att han kommer hit på besök. Vi ska ansöka om visum. Och då kräver de att han har med sig vigselbeviset.

WHAT?? Varför i hela helvetet ska det förbannade pappret skickas åt mej om det är så att han behöver ha det?? Visst, jag behövde ha det för att registrera oss här, och jag behövde ha originalet.

Kände direkt att det här behöver jag kolla upp mera! Jag ringde till Helsingfors. Jag pratade med dem där, kan jag i såfall visa pappren där så de inte behöver skickas? ...nähä....De vill ha orginalen där så då kan inte embassaden här se dem...eh...jobbar de inte för samma myndighet?

Hur som helst, kvinnan jag pratade med (pratade skandinaviska, by the way! Härligt språkt!! Några ord skiljde sig från svenskan, och det var verkligen en blandning av alla skandinaviska språk!) påpekade att ett legaliserat vigselbevis ha en egen nummer, och de ska kunna få upp den nummern i sitt system i Abuja. YES!! tänkte jag och sprang till mitt rum och kollade mina papper.

Hon bad mig i alla fall be att få prata med en visa konsult i Abuja. Så jag ringde tillbaka, stred för att få prata med en visakonsult, men de har andra regler. Efter en stund gav jag upp och ställde samma fråga igen, fick den faktiskt förklarad så att jag förstod denna gång. Så det ska faktiskt räcka med bara en kompia. Men OM embassaden vill ha originalet så kan jag skicka det till embassaden sen.

Ja, ja, vi ska skicka alla papper vi kan komma på! Men vi kommer inte att skicka vår e-mail korrespondens...jag satte den i ett word-dokument och det blev 165 sidor..... (fredag 1.2.2013)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar