söndag 1 december 2013

Att hälsa på sin familj

Om man är gift med en finsk medborgare så har man rätt att ansöka om uppehållstillstånd i landet. Så är det. Man har rätt till det. Men betyder det att man måste ansöka om uppehållstillstånd när man vill besöka sin fru och hennes familj?

Frågan cirklar i mitt huvud 1440 minuter i dygnet... Ska vi ansöka om uppehållstillstånd? För vi har rätt till det...eller ska vi ansöka om visum för att han ska få komma och besöka mig och min familj....för han har rätt till det också!

För som jag med min logik tycker, man ska inte behöva ansöka om uppehållstillstånd, för man måste inte tvingas att bo i det land som den man har gift sig med bor. Man ska ha rätt att bo i det land man väljer att bo i och ändå kunna besöka sin fru eller man utan att ha uppehållstillstånd.

Men med logik har vi inte kommit långt....så jag vågar inte sätta hopp och längtan i luften. Jag sitter framför min dator 30 januari 2013. Jag har just läst visumansökningsblanketten och min man ska printa ut den och fylla i den. Till den ska vara en massa papper bifogade, och de ska vi också se till att blir bifogade. Det är ganska exakt ett år sedan vi ansökte om visum senast. Jag vet vad svaret blev den gången, och jag är rädd.

Rädd, för att jag har att göra med människor som inte känner mej eller min man. De känner ingen sympati för oss för vi är bara namn på ett papper. Nettan från Finland och Honey från Nigeria.... Hur ska vi kunna få dem att förstå att det handlar om Nettan och Honey från Planeten Tellus! Vi har båda ett hjärta och en själ, och en kärlek. (torsdag 31.2.2013)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar