söndag 8 december 2013

Jag blir yr....

....av alla papper! Alla blanketter....alla fomulär....alla formuleringar....

Nu tittar jag på blankett Bokstavskombination understreck bokstäver och nummer....den skiljer sig från en i mina ögon absolut likadann blankett...med undantag att sista siffran i "namnet" är en 2:a, inte en 1:a.....och att ettan betyder att jag skulle vara av utländs härkomst.

I formuläret ska jag skriva att vi ansöker om ett första permit. ...men jag förstår inte! Det är ju hans andra? Han har ju varit här?

Jag söker på migris sidor som en galning och kommer äntligen till ett formulär där man får förlänga sitt uppehållstillstånd. Det är inte vad jag söker efter, men det är en början!

Jag öppnar formuläret och läser. Bla bla bla bla bla bla bla bla.....har relationen ändra så att det inte är samma partner så använd blankett.....

Jag klickar mig vidare, hoppet tänds! Tills jag inser att det leder till blanketten där jag är av utländsk härkomst, men annars så är jag tillbaka där jag började....med att söka om ett första uppehållstillstånd....

Jaja....mitt största bekymmer just nu är väl alla pengar jag ska sätta ner på allt innan jag ens får ansöka! Jag förstår varför man ska ha en lön på 2500€ eller vad det nu var.....för man behöver alla cent man kan skrapa ihop för att få pengar till alla papper som Finska staten kräver!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar