måndag 24 september 2012

Gula febern och poloi

(Bloggen är skriven den  30 maj 2012, jag bara inte orkar med all negativ kritik jag kommer att få för att jag vill åka och hälsa på min pojkvän, so bloggen publiceras EFTER att jag har åkt. Oberoende när det blir!! Tankarna är från maj 2012)

Om man åker till Afrika (nu har jag inte kollat om det gäller alla länder...men hur som helst...) behöver man ha en massa vacciner på klart. Polio, stelkramp, hepatit A + B, gula febern. Gärna ska man ha Kolera också, men det var inget måste, så jag tror faktiskt att jag förljer rekommendationen och skippar den, rekommendationen innebär också att jag inte ska dricka kranvatten utan vatten på flaska eller kokat vatten. Malariamedicin är ett måste.

Billigt är det inte, ska jag säga! Hepatiten hade jag tur med och fick den via mitt extrajobb ifjol. Den lär annars kosta en del. Stelkrampen tog jag för 6 år sedan, polio är bara att fylla på, 4€ kostade det mej. Gula febern gick på 39€ och själva besöket 22€. Malariamedicinen behöver jag 2 askar, de kostar 50€ styck. Koleran var också 50€.....kanske en av orsakerna till att jag lämnar bort den!

Då ska vi inte heller glömma bort att själva visumet kostar 700kr plus någon annan avgift. Blir väl 85€, cirka gurka, om inte min omräknare har helt fel.

Då är vi alltså uppe i 300€ och det är alltså innan resan. Får jag avslag på turitsvisumet har jag kastat 300€ i sjön? Nja, inte riktigt, vaccinen håller ju i 5 år, gula febern i 10 (om jag minns rätt), så det är ju egentligen bara turistvisums pengarna som åker i sjön. Och malariamedicinen behöver jag ju inte lösa ut före jag vet att jag åker. Då ska vi också minnas att samma summa lades ut för att ansöka om hans visum, det visum han fick avslag på, eftersom dom inte kan garantera att han kommer att lämna schengenområdet innan visum löper ut... Så innan det är klart har vi lagt ut 600€ på att få träffa varandra!

På detta tillkommer själva resan och boendet! Ca.1000€ tur och retur plus boende. Som jag blivit rekommenderad att boka på plats. Redan en sådan sak.....tror ni jag orkar lyssna på alla som säger åt mej att jag är galen som åker till ett av de farligaste länderna i afrika utan att veta var jag kommer att bo?Tror ni inte att jag fattar själv att det är risky business?? Men bokar jag härifrån kan jag få betala 100$ per natt. Har jag råd med 70€ per natt?? Till och med min pojkvän som avråder mej från att komma på grund av oroligheterna i landet, håller med om att jag ska boka på plats. Jag kan inte söka boende via nätet, säger han, han måste söka boende åt mej. Jag vill ALDRIG höra talas om att han har lurat mej att komma till hans land!! Han är medveten om var han bor och hur oroligt det är! Han är orolig för mej och vill inte att det händer mej något. Han har frågat mej hur han ska kunna leva med att jag kommer till hans hemland på grund av honom och det sedan händer mej något.

Inte ens det att han älskar mej och vill skydda mej kan hålla mej från att åka. Jag svarade att antingen låter han mej komma, eller så meddelar jag honom när jag har kommit till landet. Oberoende så kan han inte hålla mej från att åka. Detta vet min käre far redan. Jag pratade med honom och ville att han bara kunde säga att det är okej att jag åker. Han svarade att han inte kan säga det, men jag kommer att åka i alla fall, så han säger ingenting! Älskade pappa!!

Jag får väl räkna med en utgift på 2000€ för en resa till ett Afrikanskt land! Vill du veta vilket så framkommer det med största sannolikhet i bloggen. Bara att leta sig fram. Jag berättar troligtvis också var jag har varit så snart jag kommer hem :) DÅ kan jag orka med alla som bannar mej för att jag åkte!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar