lördag 9 mars 2013

The intouchables

Jag fick denna film tipsad till mig via omvägar. Det var på kaffepausen, det enda jag hörde om den var att det var en fransk film, att den skulle handla om en rullstolsbunden person som skulle tas om hand av en mörkhyad med kriminell bakgrund, och att patienten valde sin skötare bland många andra. Och att de skapade en oväntad vänskap. Det var väl egentligen det som gjorde att jag blev intresserad. Att min kollega sedan beskrev det som en film som hon verkligen skulle kunna se på nytt istället för en "jaha nu har vi sett den här"-film så gjorde ju att jag fick lite extra intresse. Så jag kom hem, googlade på handling, eftersom hon inte kom ihåg namnet, och bingo! The intouchables kom upp!

Att en fransk film betyder franskt tal hade jag inte haft en tanke på...så det blev som en chock! När jag dessutom valde att se på den när jag var så trött att jag inte orkade sitta upp i soffan utan hade tänkt somna till en film trodde jag att en frank film där jag måste läsa texten skulle vara dubbelt sömnpiller.

TJI fick jag! Efter 5 minuter in i filmen hade jag satt mig upp och skrattade! Absolut! Det ska krävas mycket för att du ska somna till den här! Helt otroligt! Måste vara den bästa filmen jag sett på länge, om inte i hela mitt liv. Jag ger denna film 10 ganstrar av 5 möjliga, eller hur de där fancyga tidningarna brukar göra.

Se den! Strunta i att du inte kan språket! SE DEN!!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar