torsdag 21 mars 2013

Seriously??

Jag hittade den här bilden på facebook....och OJ vad jag skrattade!

Tills jag såg kommentarerna, att tjejer faktiskt kan ha så ont? Jag har haft det en gång, som jag inte förstod varför jag hade så ont. Men inte fan tänkte jag att jag skulle dö.

Det var bara förbannat jävla ont!

Men jag kan däremot känna att jag håller på att dö när jag är hungrig. När jag är så hungrig att jag inte vet vad jag ska ta mig till, för jag vet att vad jag än äter så kommer det att accelerera. Smärtan och hungern. Att äta något som jag måste tugga är helt uteslutet, för jag kommer definitivt att dö innan jag fått i mig tillräckligt med näring för att döva reaktionen från första tuggan.

Jag lärde mig redan som ung att jag skulle dricka vatten, för det dövade den värsta hungern, sedan kunde jag äta för att få bort hungern. Baksidan är att i vissa fall när jag dricker vattnet (eller vad som helst, äter..) så slår hungern över till smärta så fort vätskan kommer ner i magen.

Smärtan lindras om jag får krypa ihop till en boll. Men har jag någon med mig vill jag ogärna göra det, för det oroar bara i onödan att se mig grimaserande hålla armeb mot magen och ramla ihop på huk. Men jag vet ju att det bara är en stund, sen försvinner det.

Samma är det med min mensvärk. Jag har inte mycket mensvärk, bara om jag har värk och jag måste sätta i min menskopp (världens bästa uppfinning efter hjulet!). Då är jag ju och bråkar på ett område som redan värker genom att trycka upp en kopp....då eskalerar min smärta så att det ofta slutar med att jag tar ut koppen, tar värkmedicin, väntar tills den värkar och sen sätter i koppen tillbaka.

Varför? Om det gör så ont? Det gör ont ENDAST då när jag sätter i den, OM jag redan har värk innan. Annars så har min mensvärk lindrats efter att jag började använda menskopp. Jag känner mig mera ren och fräsch. Jag känner min mera rörlig och behöver aldrig oroa mig. Jag GLÖMMER BORT att jag har mens! Allvarligt! Jag kan gå och lägga mig och inse att "oj, vänta, jag har ju mens... Jag måste tömma koppen!" för den ska tömmas med typ 12 timmars mellanrum. För att inte tala om hur mycket pengar jag sparar! En menskopp kostar i och för sig....ja, vad betalade jag...? 40€ kanske? Så det kanske låter som mycket...men ett paket bindor kostar 5€, de innehåller typ 15st och ska bytas med 4 timmars mellanrum, vilket gör att ett paket räcker 2-3 dagar. Så en mensperiod tar kanske 2 paket, alltså 10€. Och en gång i månaden ger 120€. Menskoppen håller i många år...jag tror att jag har sett siffran 30 någonstans....Men om vi ens säger 10 år så ger det en kostnad på 33 cent per månad. Nu ska ju menskoppen kokas för att hållas steril, så lite extra kostnader tillkommer, men ändå, 33 cent mot 10€ ... hm... Jag glömde min menskopp hemma en gång när jag var på resa och fick mens. Köpte jag ett paket bindor för 5€ för att klara denna vecka? NEJ, jag gick till apoteket och köpte en till menskopp! För det är VÄRT det!!

2 kommentarer:

  1. Jeg har gudskjelov aldri hatt menssmerter, men jeg synes synd på alle som har det. Menskopp er fantastisk, det er som om jeg ikke har mens lenger. Kan bare anbefales på det varmeste.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja! Det är verkligen som att jag inte har mens när jag har menskoppen :)

      Radera