måndag 4 juni 2012

Fasta - prövostadiet

Tänkte att jag kan lika gärna pröva direkt hur det är att fasta. Jaja, om sanningen ska fram så är jag ivrig att börja! Vet att jag inte kan börja än, eftersom jag har många som vill träffa mej och en del som vill bjuda på mat. Och logiken i att tacka nej när man bjuds på mat när det inte finns någon logik till att jag fastar?? Eh...Men idag tänkte jag i alla fall pröva. för jag känner att jag är omgiven av folk som är vana vid att jag får fixa idéer.

Igår åt jag frukost/lunch, men sen var det middag efter att jag kom fram, vid en 10 tiden på kvällen, så den dagen var ingen fasta-dag. Skulle annars ha kunnat börja då, men hade fisk som behövde ätas upp. Svaga argument! Men nåja.

Åt tillräckligt på kvällen i alla fall, även om man inte kan äta för att klara sig resten av dagen. Så drack jag ordentligt med vatten. Ställde klockan att ringa på 4am och tryckte i mej en måltidsbar, med ½l vatten, för nu är det ingen mer mat för mej fram tills kl.22.54. Oj, vilken tur att igår inte var en fasta dag! Jag sku ha brutit fastan ½ timme för tidigt! Bara för mej att minnas kl.23 då!

Jag ska fasta med munnen, och inte äta på dagen. Jag ska fasta med benen och inte gå till smutsiga ställen, eller besöka personer som får mej upphetsad. Eller hur det nu var. Så ska jag fasta med ögonen, så jag får inte se på lättklädda män, alltså får jag inte gå till stranden (jag börjar lite lätt ångra mitt beslut här kan jag säga...) eller se på såna filmer. Vad var det till?? Jo, jag får inte säga fula ord. Vilket måste vara min största svaghet! Jag har redan lyckats förstöra den biten! Borde jag kanske vara tyst hela dagen istället..?

Ja just ja, sen ska man inte samla en massa saliv i munnen och sen svälja, det är att fuska. Typ. Oj oj oj va mycket jag ska hålla reda på! Säkert enklare när man är uppväxt med det och inte behöver ta in allt på samma gång!

Nåja! Klarar jag idag så klarar jag det garanterat! ....eller i alla fall låter det så nu....jag har ju knappt börjat fasta! ....eller, jag har inte börjat fasta, jag prövar en dag så jag vet vad jag har framför mej!

2 kommentarer:

  1. Det här kanske är en dum fråga, men vad är egentligen poängen med att följa en religiös fasta om man inte hör till religionen i fråga? Åtminstone i kristendomen är ju tanken den att fastan ska stöda en andlig process, och om man tar bort den blir det hela meningslöst. Eller?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Poängen är att jag vill veta hur det är att fasta i ett samhälle där ingen annan fastar. Poängen är att veta vad det handlar om, så att jag kan säga att jag förstår.

      Radera