fredag 1 juni 2012

Att fasta

Jag fick frågan vad jag ska göra på min semester. Jag berättade att jag skulle hem till fastlandet i alla fall, och att jag sen ska pröva på att fasta. Jag ska fasta enligt muslimska regler, så jag behöver få lära mej först hur jag ska göra, och vad jag inte får göra. Jag vet att jag inte får äta medan solen är uppe, så det har jag kollat upp. Jag ska fasta i 18 timmar per dag. Då får jag inte dricka heller. Sen får jag inte ha sex eller titta på något erotiskt medan solen är uppe, har jag för mej. Men sex behöver jag ju inte oroa mej för efterom min Honey inte är här än....men jag får inte tillfredställa mej själv heller.

Men gud vilken diskussion det blev av det! Diskussioner som att ta seden dit man kommer, det är så jobbigt när man ska laga mat och man ska hålla koll på vilken sorts kött de får äta. Jag tror att många väljer att vara vegetarianer utanför hemmet just därför att det ska vara lättare för andra att bjuda dem på mat.

Till sist orkade jag inte lyssna. Jag konstaterade att jag förstår varför de som fastar tycker att det är jobbigt at fasta i vårt samhälle. Det heter att vi ska ha religionsfrihet och åsiktsfrihet. Ändå är den ledande åsikten att man ska ta seden dit man kommer, vilket egentligen betyder att man ska konvertera till den religion som är "passande" för samhället dit man kommer. Är det rätt??

Är det så lätt att komma till ett samhälle där man är i minoritet? Jag fick veta att det finns många som kommer från andra kulturer och religioner som har tagit seden dit de kommit och följer normerna här. Ja, men tror ni inte att der beror på att de kanske inte orkat med alla finger som pekats mot dem, dag ut och dag in....

Jag orkar inte med alla finger som pekas mot mej för att jag älskar en man från en annan kultur (och för att klargöra, han är kristen, och fastar inte, mej veteligen, så det är INTE han som gett mej idén, utan en annan kompis). Jag orkar inte berätta allt som finns i min skalle, för jag har inte energin att lyssna på allt negativt som kommer till svar.

Är det DET som kallas åsiktsfrihet? Man har friheten att ha vilken åsikt man vill, därför har man också rätt att klanka ner på den som har en annan åsikt??

Var lite flexibel! Det som vi inte vet något om, kan vi inte testa på det och se vad det går ut på? Det har jag bestämt att jag ska göra nu. Jag ska känna på hur det känns att fasta mitt i sommaren, enligt de regler som gäller för en muslim. Efter det kan jag ha en åsikt om det! Men före det kan jag inte ha det! För jag vet inte vad det går ut på.

4 kommentarer:

  1. Det finns ju kristna som fastar också, så det där ta-seden-dit-du-kommer-kortet håller inte. T.ex. hade jag en studiekompis på Åland som fastade varje fredag (hon är ortodox) och några lutheraner som jag känner fastar inför påsken. Det är ju också avvikande, trots att vi lever i ett (någotsånär) kristet land.

    SvaraRadera
  2. :) Tack Temumriken!! Nu har jag ett motargument som kan knäcka "ta seden dit du kommer"!!

    SvaraRadera
  3. Låter nog intressant det där med att fasta, kanske det är någon nytta med det oxå?
    Hoppas du lyckats med det när du testar :)
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. I argumenten innehöll frånvaro av logik :) Och det kan jag väl hålla med om. Vad är logiken i att äta på natten men inte på dagen? Och vad är då alltså nyttan? Men religion är aldrig logiskt! Testar en dag idag så vet jag vad det handlar om!
      Tack :) Kram!

      Radera