torsdag 2 februari 2012

Rättvis blodgivning


Läste aftonbladet idag, scrollade ner och skummade igenom rubrikerna. Plötsligt ser jag den, rubriken, Utestängda riskgrupper får ge blod, "Bland annat kan nu män som har sex med andra män lämna blod", läste jag. Yes! Tänkte jag och klickade på den länken...

Jamen vad står det då, jo, män som inte haft sex med andra män på 12 månader får ge blod. Så homosexuella män i parförhållande får inte ge blod? Hur sjukt är inte det? HIV kan väl inte tillverka sig själv bara för att män har sex!? Isåfall skulle väl alla homosexuella män vara HIV smittade, och det stämmer ju inte heller! Märkliga märkliga tankesätt.... Ska kvinnor som haft analsex också utestängas från blodgivning? Kan inte minnas att jag svarat på den frågan senast när jag gav blod....om jag har fel, påminn mej om det!

Analsex som alansex tycker jag! Eller har män ock kvinnor analsex på olika sätt? För jag trodde att i alla fall av analsex så är penis uppstoppad i arslet och är mannen smittad så blir arslets ägare smittad. Eller har kvinnor något sorts skydd mot det? Kanske jag ska börja ha endast analsex för att skydda mej mot HIV?

För att spinna vidare: Men att jag dejtar en afrikans man är helt okej! Bara han inte haft malaria under vad det nu var för tid. Jamen, är det inte lika stor risk att en afrikans man har HIV som att en homosexuell man har HIV? Eller? Har jag fel? Vad är procenten på HIV-smittade homosexuella män? Jag kan berätta att procenten på min pojkväns hemland är 3,6%, vilket innebär att 3,3 miljoner människor där lever med HIV. Finns det 3,3 miljoner homosexuella män i välden med HIV? Jag frågade I VÄRLDEN?? Det kan i alla fall inte finnas 3,3 miljoner HIV-smittade män i varken Finland eller Sverige, för i så fall skulle det inte finnas en enda frisk man här. Alls. Och då skulle inte procenten för HIV smittade vara så låg i Norden.


Så varför ska jag få ge blod, när jag dejtar en man från det land som är på andra plats gällande högsta antalet nya rapporterade infektioner varje år, när en man som lever i ett förhållande med en annan man inte får ge blod? För enkelhetens skulle utgår vi från att båda parterna är trogna och har varit tillsammans över ett år. Jag hade dejtat min man i under 4 månader, vad säger att jag är ren? VAD SÄGER ATT JAG ÄR REN EFTERSOM VI HELT KLART SÄGER ATT HOMOSEXUELLA INTE ÄR RENA!!!!???

AAAAAAAAAAAaaaaaaaaaarrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrgggggggggghhhhhhhhh!!!!



En fotnot, på sidan jag hittade informationen om hur många procent smittade hans land har, så fanns det en rubrik "Hur smittar HIV i detta land". Ja, smittar det inte på samma sätt som i vilket annat land? Genom sex, blodöverföring eller från födseln via mamman?
Eller smittar det på annat sätt i resten av världen?

2 kommentarer:

  1. Jag tycker också att det är lite märkligt... Men din jämförelse... Du får inte heller ge blod om du inte är säker på att du inte har utsatts för smitta.
    "Haft samlag med person som har utsatts för risk för blodsmitta

    Vänta 12 månader."

    SvaraRadera
  2. Står det det? Tyckte jag försökte kolla efter en sån fråga...tyckte inte att jag såg den! Märkligt att jag fick ge blod då... Nå, jag hade ju kollat mej själv och fått rent svar (kollade eftersom jag fick reaktion, men det visade sig vara allergi), men de frågade inte ens!

    SvaraRadera