måndag 28 februari 2011

Assassins creed II

I will seek vengance upon those who have betrayed my family. Only to uncover a conspiracy bigger than I could have imagined. I am Ezio Auditore Da Firenze. I am asassin.


Det här är ett spel som sambon lånade hem. Han hade inte spelat länge innan han konstaterade att detta är ett spel som jag borde gilla. Så jag prövade det.

Helt fantastiskt spel! Med en fantastisk story! Det börjar i ett labbliknande ställe. Huvudpersonen Desmond flyr tillsammans med en flicka (som jag glömt vad heter) ut från byggnaden. Innan de flyr så får Desmond lägga sig i Animus (hur det nu sen ska stavas...) för att hon ska kunna ladda upp ett minne.

Desmond är helt ovetande om vad som pågår, men han litar på henne och gör som han blir tillsagt. De flyr sedan till ett hemligt gömställe. Desmond blir kopplad till deras Animus och äventyret kan börja. Minnet som flickan laddade är en förfader till Desmond, Ezio Auditore Da Firenze, som lever i 1400-talets Italien. Meningen är att Desmond ska kunna ta del av och lära sig av Ezio.

Som den engelska texten (som finns på spelets baksida) säger så har Ezios familj blivit förrådd. Han ska hämnas sin familj. Den vägen leder honom till många fiender, längs en väg som han aldrig kunnat drömma om.

Spelet i sig går ut på att det finns uppdrag som Ezio ska göra. Dessa uppdrag är markerade med ett utropstecken. Det finns även andra uppdrag som Ezio kan lösa, hitta "codex sidor", utföra lönnmord, springa ärenden, leta skatter.... Ezio är duktig på att klättra på väggar, jag använde därför ofta taket som min väg att ta mej från punkt A till punkt B. Oftast gick det snabbare och smidigare, ibland missbedömde jag ett avstånd och hoppade från taket rakt ner i marken, vilket såklart skadade mej!

Utöver dessa uppdrag finns hemliga koder. Dessa är utritade som graffiti, ungefär. Ezio har en syn som kallas "eaglevision" med hjälp av den kan han urskilja vänner, fiender, gömda dörrar och den gör även att han kan komma åt dessa koder. Att dekryptera dem är inte lätt. Endel är knepigare än andra. Och det är inget spännande utan det är tankearbete!

Spelet varierar tankearbete och spänning med helt vanligt döda dina fiender och överlev.

Det som jag ger ett extra plus för är efter att spelet har spelats igenom så kommer sluttexterna (wow, extra plus för det? Nej!), i bakgrunden ser man hur Desmond och flickan tillsammans med flickans kollegor packar ihop Animusen och deras grejer för de har blivit hittade. De säger att de måste springa till bilen, skynda sig! Plötsligt står Desmond bara där! Medan sluttexterna rullar ska jag styra Desmond till bilen samt slå ner mina motståndare! Inget "nu ser vi hur sluttexten rullar" här inte!

När sluttexten lider mot sitt slut så hör man hur flickan säger att Desmond ska lägga sig i Animusen igen, det är en lång väg till dit vi är påväg, han kan bra leka i Anumusen så länge :) Vilket betyder att när sluttexterna är slut så slussas jag tillbaka till mitt 1400-talets Italien :) Vilket gör mej överlycklig! För det är fortfarande massor kvar åt mej att hitta :) Jag har t.ex. inte hittat alla "graffiti" än! Och de vill jag gärna hitta! Sen ska jag även hitta fjädrar, 100 stycken, men det tycker jag inte är lika viktigt :)

Spelet slutar precis som en bra bok. Med en spänning att få börja på nästa! Det kändes som att jag MÅSTE få spela det som kommer efter den här! Och jag hoppas verkligen att de bygger på varandra, annars blir jag verkligen besviken!!

Jag ger spelet 9 poäng av 10. Det var några buggar i spelet, tyckte jag. På ett ställe t.ex. klättrade jag upp på taket bara för att ramla ner mellan 4 väggar, utan väg upp! Hålet fanns i alla fall inte på kartan.....Sedan blev jag lite irriterad på att alla väggar inte gick att klättra på. Att det inte går att klättra överallt och att man måste fundera lite hur man ska komma vidare tycker jag inte att gör något, men att man inte kan klättra överhuvudtaget tyckte jag inte om....

Sen var det två utmärkta skatter som jag inte hittade. De fanns på kartan men jag vet inte hur jag ska komma åt dem.....nå, kanske det visar sig :) Jag fortsätter gärna att söka efter graffiti! Jag har i alla fall några tävlingar och några lönnmord kvar om jag får tråkigt!

1 kommentar:

  1. hittade i alla fall skatterna :) De var i en underjordisk grotta med ingång på ett annat ställe än där de var märkta :)

    SvaraRadera