måndag 7 februari 2011

Det brinner i vårt soprum!


Jag kommer hem med cykel idag, förklaringen till det kommer senare. Det första jag noterar är att så fort jag kommer upp på parkeringen så springer en ungdom (hon kan ha varit allt mellan 10-14 år...så kanske man kan kalla det barn då ännu?) runt soprummet och in i det. Inne ser jag att det redan står åtminstone en person till. Jag reagerar inte så mycket på det före jag ställt cykel vid cykelstället. Jag kastar en blick mot soprummet (jag tyckte ju att det var konstigt att hon sprang så där) och ser genom springorna att de har en brasa mitt på golvet!

Hur många är där inne? Behöver jag vara orolig för dom? Vem ska jag ringa?

Jag bestämmer mej för att inte ta risken att det är ett helt gäng med ungdomar i soprummet. Istället går jag in till mej, samtidigt som jag funderar om jag borde ringa brandkåren...men det var inte en stor brand...vad ska man göra? Jag bestämmer mej att jag ska ringa vaktmästaren! Så får han ta ett beslut! Jag slår numret samtidigt som jag håller ett vakande öga på soprummet. Jag ser flickan igen, hon går igen in i soprummet. En tid senare så ser jag att en flicka och en pojke lämnar soprummet. Blev de skrämda av att jag såg dem? Eller varför går de? Är elden släckt, jag ser inga eldflammor....ingen rök...men jag är ju en bit bort. Jag väntar tills jag vet att vaktmästaren har kommit, för jag vill veta att det inte flammar upp och blir brand! Då måste jag ju ringa brandkåren! Skulle jag ha vetat att det var endast 2 barn/ungdomar som var där skulle jag inte ens ha tvekat, så skulle jag ha gått in direkt! Men jag kände mej osäker....

Medan jag väntar så kommer barnen/ungdomarna tillbaka med en vuxen. Har de startat branden och erkänt? Eller har de hittat en brand och fått den släckt? Fast då förstår jag inte varför flickan i fråga undvek mej.... I alla fall så ser jag en skåpbil svänga upp i samma stund som den vuxne med barnen/ungdomarna går in i soprummet, vaktmästaren har kommit!

Om jag handlade rätt? Jag vet inte! Borde jag ha gått in? Borde jag ha sett till att branden var släckt? Borde jag ha ringt brandkår direkt? Jag vet inte.....jag vet att sophuset står kvar. Jag vet att barnen/ungdomarna hämtade en vuxen och att vaktmästaren var där och kunde reda upp det. Det vet jag. Vad som hände och vad som är orsaken till det som hänt vet jag inte....

Ingen brandkår har jag sett på gården, så jag antar att den inte behövdes. Hoppas att det inte händer igen!

Men nu ska jag avbryta här! Jag lovade ju berätta varför jag hade cykel!

Jo, jag jobbar extra på en nattklubb. Och i lördags jobbade jag där. Då fick jag även servera i restaurangen. Jag började jobba kl. 18. Min kära sambo började kl. 14 på sitt jobb. Min tanke var att jag skulle skjutsa honom på jobb, sen skulle jag ta bilen till jobbet, ge nycklarna åt honom och sen åka hem med en kollega när jag slutade. Av någon anledning kom vi inte överens om när han skulle åka, jag blev trött där vid en 13 tiden, jag brukar alltid ta en tupplur på dagen när jag ska jobba natt. Så jag sa att jag sover en stund, och kan sen köra honom. Men det var för sent, då skulle han ju vara på jobb redan! När jag menade att jag skulle kunna köra honom. Så jag, som behöver min dagssömn, bäddade ner mej i sängen och sa att jag kan gå. Det är ca. 1 km.

Han var ju orolig. Jag kan använda samma metod för att straffa, för att ge dåligt samvete. Men den här gången var inte en sådan gång! Och jag försöker att inte göra så....ibland händer det i alla fall.... Hur som helst! Jag försäkrade att jag kan gå! Jag sov ca. 3 timmar. Sedan vaknade jag och insåg att jag inte ville gå!

Jag fick inte tag i någon skjuts så jag tog ett snabbeslut just innan jag gick ut genom dörren att jag skulle cykla. OM cykeln inte var fastfrusen i marken, däcken var hela och jag hittade min cykelnyckel ;) Allt klaffade! Tänk!

Jag kom hel till jobbet! Det var superkul att jobba! Och tiden gick SÅ snabbt :) Mina kollegor var av annan åsikt! Men jag tyckte att det gick snabbt! Jag jobbade i restaurangen från 18.00-00.00. Hur kul som helst! Jag serverade endast, tog inga beställningar. Efter det gick jag ner i nattklubben, där jag skulle plocka disk till 04.30! Det gick hur bra som helst! Bara det att jag var trött i fötterna :p Tur så var det ganska lugnt, trots allt.

På morgonen orkade jag alltså inte cykla hem, så jag bad om skjuts, som jag hade planerat. Och idag efter mitt dagjobb var jag via efter cykeln. Duktig som jag var lämnade jag in skattekort och banknummer också :) De ville ha mitt IBAN.

Därför såg jag ens branden! Annars skulle jag ha kommit med bussen, gått raka vägen förbi men inte sett den, och vad skulle ha hänt då? Nå, eftersom de var efter en vuxen så skulle det väl ha blivit samma resultat. Bara att utan inblandning av vaktmästare!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar