onsdag 1 juli 2009

Tillbakablick, Kreta 2006

2006 Var vi på klassresa till Platanias Kreta.
Jag kollade just på bilderna och vill gärna dela med mej av några.
De är inte i någon kronologisk ordning, eftersom jag har svårt att få bloggen att sammarbeta med mej ibland, och jag vill inte förstöra min dag med att svära åt att bilderna i min blogg inte är som jag vill att de ska vara.

Solnedgång i Chania
Vi tog bussen in till Chania en dag, vi var där enda till kvällen. Vi höll till och med på att missa bussen, om det inte skulle ha varit för att en av oss sprang så hon tappade sina skor för att hinna fatt bussen som redan hade startat och börjat köra bort från plattformen, så skulle vi ha missat den. Tur att busschauffören var schyst och stannade :) Annars vet jag inte hur vi skulle ha hittat tillbaka....nå, det skulle väl ha funnits taxi!

Jag bad en kompis fota genom fönstret när vi åkte på en studieresa till Rethymno, där vi besökte ett universitet. Om ni tittar riktigt noga på bilden så ser ni en vit fläck. Förstorar man den är det en person! Mäktiga landskap!



Berget Lefka Ori, fotat från bussfönstret. Men bergen är vita påriktigt.



Jag blev varnad att äta sallad utomlands. Jag måste ju förstås smaka på en grekisk sallad (inte den på bilden!) och efter det kunde jag inte sluta! Jag tror att jag aldrig har ätit så mycket sallad på en vecka som där! Och vilka frächa sallader!! Gurkan, salladen....åååååh! Oliverna var inte i min smak :) Fast jag annars gillar oliver, men de slank nog ner i alla fall ;)
På bilden är Kretan sallad. Minns inte vad det var för ost, men någon form av getost. Jättegod! Men inte god att äta bara som sådan, jag måste ju smaka :) Men tillsammans med salladen var den mums!!


Insjön Kournas
Det fanns en legend eller myt som berättades i samband med denna insjö. Enda insjön på Kreta annars. Myten/Legenden handlade om att män blev lockade att gå ner i sjön av en vacker flicka. Hur själva legenden/myten gick minns jag inte. Vi skulle i alla fall hålla i våra karlar sa guiden.


Skylten säger allt :) Rören var tydligen för små för att klara av toalettpapper. Man uträttade sina behov, torkade sig och kastade pappret i en roskis bredvid.
Sen kan man ju diskutera hygien....


Ett vinrankslöv fotat vid Insjön Kournas. Vi bestämde oss för att äta något istället för att slappa vid insjön eller lapa sol. Jag beställde in en grekisk sallad :)


Stranden i Platanias var täckt av småsten. På bilden Ä(som är suddig) har jag satt min fot som jämförelse till stenstorleken. Ett paradis för ett stensamlande barn :) Jag har varit ett sådant barn ;) Fast jag samlade inte på mej några stenar under denna resa.


Överallt fanns en massa ljuvliga rosor!!


Här är ett appelsinträd. Det växte på gården där vårt hotel hade sina stugor. Appelsinerna var för högt uppe, vi försökte inte ens nå dem :)
Jag fick en appelsin till efterrätt på ett lunchställe jag åt på, det var när jag sightseeade ensam en dag. Jag var egentligen ganska mätt, men när ägaren erbjöd en appelsin tackade jag ja. Jag fick notan, efter lååång väntan efter att jag var klar. Sedan efter en lååång väntan MED notan på bordet kom en annan man (delegare kanske?) fram till bordet och frågade om jag ville ha en till appelsin. Jag som annars inte tycker om appelsiner ÄLSKADE de här appelsinerna! Så saftiga, så söta, så GODA!! Jag tackade ja till en till fast jag inte visste hur jag skulle få ner den :) Men hur det nu var så gick det ;) SEN fick jag betala.
Jag kollade senare. Appelsinerna ingick tydligen i priset. För de betalade jag inte för. Jag rekomenderar varmt appelsiner för den som besöker kreta! Sallader med för den delen :)


Direkt när vi landade i Kreta (nåja, direkt och direkt...efter bussfärden till Platanias och efter att vi fått våra rum) gick vi till en restaurang bredvid och beställde in mat. Det var sent, men man äter sent i sydliga länder. Jag var inte så hunglig, men lite. Så jag beställde in en sallad. Detta var början på många fler :P
Här en Grekisk sallad med avokado. Min första sallad på Kreta.

3 kommentarer:

  1. Jag minns detaljerna för jag har namngett bilderna på datorn. Sedan väcker bilderna minnen till liv :)

    SvaraRadera
  2. Så fina bilder! Det är sånt här som får mig att vilja ha en egen kamera (och lära mig behärska den).

    SvaraRadera
  3. Har också varit i Chania. Trevligt trevligt.

    SvaraRadera