tisdag 7 juli 2009

Mat och vin


Jag köpte hem revbensspjäll. Sedan läste jag tipset på paketet att jag skulle lägga det i en ugnsfast form. Grädda det i 250 grader i 10 minuter och sedan i 170 gradet i ca. en timme.

SEDAN skulle jag låta det svalna och skära det i mindre bitar och grilla det på utegrillen.

Det där med utegrill var tydligen viktigt :) För det stod så! Utegrill!

Jag ignorerade i alla fall det faktum att det skulle vara en UTEgrill och efter att jag skurit den i mindre bitar satte jag bitarna på ett ugnsgaller tillsammans med paprika och tomat.

Det var ett man tager vad man haver, därför inga stora mängder paprika och tomat....så blir det när man tror att man har mer än vad man egentligen har.

Resultatet blev ändå ganska bra och det mättade helt fullt tillräckligt :)


Jag drack inget vin till maten, trots rubriken :)

Men jag drack ett vin tillsammans med min syster för ca. en vecka sedan. Jag roade mej själv (min syster var inte fullt lika road) med att läsa lite ur en bok som heter "prova vin". Tänkte att jag skulle kunna lägga till en bild på boken i fråga, men då måste jag fota den själv, för jag hittade den inte på nätet. En massa andra böcker om att pröva vin hittade jag. Och nu har jag just städat undan min kamera så jag är för lat för att ta ett kort. Fotot kanske kommer senare :)


Viña Plata, Argentina, 2008
Chenin-Chardonnay

The vineyards ate located in the heart of the well-known wine area of Mendoza, Argentina.
Viña Plata Chenin - Chardonnay has a delicate. fresh and fruty flavour. Serve chilled with light meats, fich, poltry, pasta or cheese.


Denna gång åt vi ingen mat tillsammans med vinet. Vi hade just ätit på en restaurang och var proppmätta men sugna på ett gott vin!

Ingen av oss var imponerade av vinet i fråga. Jag tror att det kan vara bra tillsammans med mat. Men som det var nu (läs: då) drack vi det som sällskapsvin.

Som sagt roade jag mej med att läsa ur boken hur man ska pröva vin :) Detta är vad vi kom fram till:

Färgen är blekt gul, doftar svagt av citrus, och som min syster kommenterade doftar vin. Enkelt så :)
Smaken är lite besk, smakar blommor men annars smaklöst. Halvtorrt skulle jag bedömma att det är. Helt ok vin, men that's it!

Vi ställde undan flaskan efter endast ett glas var. Det var helt enkelt inte värt det!

Senare i veckan kom jag på att det kanske går att blanda ut vinet med mineralvatten ellet kolsyrat vatten. Sagt och gjort! Jag blandade kanske 1/3 vin och resten vatten. Av en inlevelse droppade jag några droppar (ganska många egentligen) limesaft i. Otroligt gott! Och fräscht!

Så nu är flaskan tom :) Blev fantastiskt tillsammans med mineralvatten och lime! Helt suveränt god att dricka till mat och som sällskapsdryck.

Troligtvis köper jag den inte flera gånger för det.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar