onsdag 22 juli 2009

Måste bara skriva upp


Jag bara måste skriva upp detta fantastiska (krydd)recept!

Blandade lite kryddor, eftersom jag var sugen på stark mat. Tittade i mitt kryddskåp och tog Cayennepeppar, en rejäl mängd! Inte decilitervis eller så, men säkert 1 msk. Fortsatte att spana och ögonen fastnade på ingefära, det är bra för förkylning, inbillade jag mej (försöker också få bort en begynnande förkylning), men jag gillar egentligen inte ingefärasmaken så jättemycket, så jag tog lite mindre av den, typ ½. Sen satte jag en rejäl "klick" potatiskrydda, för att lite mildra. Och till sist grillkrydda med chili. Potatiskryddan och chiligrillkryddan var väl ungefär lika mycket som av cayennepepparet. Jag var ganska nöjd med min blandning (som jag hade blandat på ett fat i väntan på att det skulle få komma ner i stekpannan) och öppnade kylskåpet för att plocka ut något. Plötsligt får jag syn på sambal oelek, och jag bestämmer mej för att ta 1 rågad tesked av det också och blandar alla kryddorna på tallriken.

Tanken var att jag ville ha någon god sås till mina fiskpinnar, och hade bestämt mej för att använda kokosmjölk och kryddor. Jag stekte alltså fiskpinnarna och slängde på kokosmjölken, inte allt, bara så att jag fick den mängd sås jag ville ha, sedan i med kryddröran. Jag lät det koka en stund sedan smakade jag. GOTT!

Det gjorde jag igår, idag ville jag göra en favorit i repris! Men jag ville inte äta fiskpinnar två dagar i rad, så jag köpte kyckligstrimlor i honungsmarinad. Nu var det mera strimlor än jag hade fiskpinnar, så jag dubblade kryddblandningen (som jag gör på högt och inte enligt de vaga mått jag gett). Jag hade sparat återstoden av cocosmjölken i kylskåpet. Cocosmjölk som förvaras i kylskåp stelnar, så jag öste på 4-5 msk av mjölken och sedan i med kryddblandningen. Så lät jag det puttra.

Jag åt kycklingen tillsammans med sallad gjord på salladsblad, paprika och nektarin. Hade tänkt ha tomat också, men tyckte portionen blev tillräckligt stor ändå.

MUMS!! Jag måste bara skriva upp vilka kryddor jag använde så att jag kommer ihåg nästa gång jag vill laga det :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar