lördag 18 juli 2009

Maten på Birka Paradise långkryssning :)

Vill ni läsa en reseskildring så får ni gå in på min tredje blogg, Life is a Jouney. Dit hittar man t.ex. via "Visa Profil" och sedan välja rätt blogg :) Den är på engelska, för jag tycker att jag kan försöka träna på mitt engelska språk!


Till maten valde jag att dricka vin, och var inte orolig :) Flaskan delades på tre :p Det här vinet var jätte bra! Jag valde att direkt köpa en flaska hem :) Det kan bero på att detta vin var det vin som rekomenderades till maten, rekomenderades till varmrätten egentligen, men jag tänkte inte börja dricka tre olika viner, någon gräns får det vara!

Förrätten hann jag lägga i min mage innan jag kom på att jag vill fota skapelserna jag äter, så den finns inte på bild.


Som förrätt var det i alla fall Skärgårdstallrik, vilket betydde kräftsrömming, löksill, kallrökt lax och potatissallad. Jag brukar inte annars gilla sill, men det var faktiskt en god sill :) Kallrökta laxen och sillen bytte tallrik med varandra, så jag fick lite mer sill :)

Som förrätt, är det som syns på bilden här ovan, kalvyttrefilé med rödvinsås, sallad på sommarens primörer och färsk potatis. Riktigt gott! Passade superbra med vinet! Vinet passade bra till förrätten också, tyckte jag, fast det var rekomenderat ett vitt till den.

Till efterrätt fick vi jordgubbscheescake. Den bara smälte i munnen! Supergod! Passligt stor bit var det också :) Efter både för- och varmrätt så skulle en större efterrätt ha varit helt fel!


På lördagen var det förstås igen dags för mat! Vi beställde igen in det rekomenderade vinet. Egentligen beställde vi in det vin som var rekomenderat till förrätten, men till varmrätten var ett vin med druvan riesling rekomenderat, och senast jag drack ett riesling vin var jag inte imponerad. Det var inte i min smak, så jag och min bordsgranne, som förövrigt också föredrog rött, bestämde att vi skulle ta in det röda vinet. Jätte bra vin! Även om jag gillade det vin vi druckit dagen innan bättre. Men det passade bra till både för- och varmrätt!

Till förrätt fick vi lättrökt anka med äppelsidersenapssås och torkade körsbär. Vi fick också en 1/4 dels fikon, men jag har förstås börjat på maten innan jag kom ihåg att ta kortet, så fikonet är borta :) Riktigt gott faktiskt! Och första gången jag äter torkade körsbär. Smakar lite liknande som plommon, men starkare i smaken och inte lika....sliskiga. Om ni förstår vad jag menar.

Till varmrätt fick vi pocherad lax med basilikamarinerade räkor och limesås. Potatis fick vi in i en skilld liten skål bredvid :) Det här var supergott!! Jag skulle ha kunnat äta hur mycket som helst!! Kocken fick sådant beröm från vårt bord att till och med servitören fick rysningar :) Underbart!!

Till efterrät fick vi citron- och mangomousse. Dekorerad med en chokladpinne. Jag åt förstås upp halva innan jag kom på att jag skulle fota skapelsen, så jag fick vänligen be min bordsgranne att få fota hans :) För han hade inte varit fullt lika glupsk ;) Gott, men inte lika gott som förrätten dagen innan.


Sista dagens middag hade jag ju glömt kameran i hytten! Men DÅ kom jag i alla fall på att jag skulle fota förrätten direkt när den landande på bordet :) Nå, jag fick ju inte göra det! Klart att jag skulle ha kunnat springa upp efter kameran....men det tänkte jag inte göra :p Mat mat mat! Var så hungrig så det var inte klokt :) Med all mat vi hade ätit på resan kan jag inte förstå att jag någonsin sku vara hungrig igen! Konstigt nog blir jag det i alla fall några gånger till dagen ;)

Vi fick i alla fall till förrätt Räkröra, tunnbrödsrulle med lax, renstek på kavring toppad med sikrom. Min bordsgranne skrapade över sikrommen på min tallrik, för han hade för sig att jag gillade det. Det gör jag inte! Men jag kan stolt säga att jag fick i mej både min och hans sikrom :D Jag åt det tillsammans med räkröran, då var det helt bra :) Förrätten överlag var god! Tunnbrödsrullen och räkröran var nog min favorit :D

Till varmrätt fick vi helstekt oxfilé med persiljestekt svartrot och örtagårdssås. Nu vet jag att jag har skrivit att vi fick in potatis till fisken i en skilld skål, men nu är jag osäker på till vilken dag potatisen kom ut extra....säkert inte livsviktig information att få potatisskålen till rätt dag :)

Hur som helst så funderade jag och resten av borde VAD svartrot är för något? Jag har aldrig hört det förr och ingen i bordet visste heller vad det var. In kom i alla fall köttet fint upplaggt på vad som såg ut som sparris. Efter att ha smakat på "sparrisen" kom vi så småning om fram till att det måste vara den som är svartroten. Den var ljus till färgen, men hade en svart kärna i mitten, och smakade himmelskt gott :) Om jag sku kunna tillaga svartroten så så skulle jag köpa den på en gång! Måste bara hitta ett recept med svartrot först så kan jag pröva sen :p Köttet var ju också bra! Och såsen var fantastisk!

Till efterrätt fick vi björnbär och hallon med marcarponecrème. Min bordsgranne tyckte ju förstås att det var bara bär, så han ville inte ha, jag åt gladeligen upp hans också, men tvingade honom i alla fall att smaka på mascarponecrèmen. Jag älskar björnbär :) Det var en riktigt bra eftrerrätt!

Härligt att någon gång få riktigt bra service! Vår servitör var supertrevlig! Det var ju en kvinna så det heter väl servitris. Men i alla fall, hon lärde oss några viktiga saker. Man sätter aldrig servetten på tallriken! Antagligen för att det är svårt för servitörerna/servitriserna att hämta bort tallrikarna, men det kan ju vara en etikettgrej också, det fick vi inte förklarat.

Sedan får man aldrig vissla på ett fartyg! För när man visslar på ett fartyg så dör en sjöman någonstans i världen.'

Tänk på det nästa gång du känner för att vissla på ett fartyg!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar