onsdag 1 september 2010

Spontan middag tillsammans med P

Och fortsättning följer :)

Eftersom jag inte hittade någon svamp att tala om. Tänka sig, jag hittade inte ens flugsvamp! Så bestämde vi oss för att inte gå till skogen mer. Lika så bra för min del, eftersom jag hade stigit snett. Plus att P hade haft en intensiv föreläsning som inte hade slutat 14.15 som hon hade misstänkt utan hållit på till kl. 15, fast föreläsningen skulle sluta 14.45. Så hon kände också att hon har ingen ork att fara och plocka svamp om det inte finns någon svamp.

Så jag rensade klart mina lingon och slappade tills kl. 17.15 när vi hade bestämt att hon skulle komma upp. Vi laga mat tillsammans. Jag hade köpt ett kött jag gillar, och sedan plockade jag fram det jag hade i kylskåpet så att vi fick en överblick av vad vi kan jobba med. En halv påse riven ost gav P idén om att fylla köttet med ost på något sätt. Så vi försökte. Jag skar köttet i små biffar och sedan satte jag lite ost mellan varje biff. Efter det stekte jag dem i stekpannan och sedan fick de vara en stund i ugnen för att de säkert skulle vara färdiga. Undertiden fixade P till en sallad samt skalade potatisen. När allt var klart, potatisen skulle koka, köttet fick vara i ugnen, salladen bara väntade på att bli uppäten, så passade vi på att välja ut ett vin. Jag har igen lyckats samla på några viner att välja på :) P fastnade för Torre Mayor, det var ett vin hon hade druckit för x-antal år sedan och kom ihåg att det var bra. Jag är imponerad över att hon minns det fortfarande :) Jag minns väldigt sällan vin namn. Det är därför jag skriver blogg!

Flaskan hade ett nät över sig. Jag kom inte på att ta kort innan jag klippt bort det nätet, så jag trädde det hastigt på igen och tog en bild :) Därför ser det lite rörigt ut.
Det står på danska eller något liknande på baksidan av flaskan.

Denne RESERVA er uden tvivl en af de bedste af alle egetræsfadlagrede vine, produceret i regionen Utiel-Requena i Spaniens midtøstlige område. Vinen har en elegant dybrød farve, smagen er velafbalanceret, blød og karaktersfuld, med et meget lavt indhold af garvesyre. Vinen er særdeles velegnet til de fleste kødretter, fjerkræ og ost. Serveringstemperatur 18-20 grader.

Tack vare google translate får vi denna text: Denna Reserva är utan tvekan en av de bästa av alla egetræsfadlagrede framställda i Utiel-Requena av Spaniens mellanöstern området.
Vinet har en elegant djupröd färg, smaken är väl balanserad, mjuk och full av karaktär, med mycket låga halter av tannin. Vinet är idealisk för d
e flesta kötträtter, fågel och ost. Servering temperatur 18-20 grader.

Det är endast några få ord som jag inte förstod, bland annat ordet fågel förstod jag inte :) Samt det ord som google translate inte heller förstod, så jag kan väl klassa mej som ganska bra på danska ;)

Vi gillade detta vin, det var gott! Jag berömde P för hennes utmärkta val av vin :) eftersom hon berömde mej för utmärkt initiativ till middag :)

Färgen på detta vin var djupröd, rubinröd, något ditåt. Även om jag alltid tycker att allt är rubinrött. Ljuset lysta bra igenom vinet så det var lätt att se färgen. Doften tycker jag att påminde om salmiak, den var dessutom söt. P tyckte att den påminde om svartvinbärsgelé.

Smaken tyckte jag att hade toner av vanilj samt lakrits. Det var ett vin med bra smak, den var...hade karaktär :) Om vi ska citera flaskans baktext. Något mer analyserade vi inte vinet utan vi högg in på maten. Vinet passade bra till maten, samt även som sällskapsvin efter att vi hade ätit klart.

Maten var också god! Till salladen hade P bidragit med en hemodlad paprika :) Hon är stolt som en tupp (hennes egna ord) över att hon har lyckats odla sina egna paprikor :) Därför tycker jag att denna blogg ska avslutas med en bild av hennes lyckade paprikaplantor!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar