fredag 24 september 2010

Paul Masson - vit vin

Jag hade tänkt ha lite fredagsmys i soffan framför svenska Idol. Ett glas vin, kura ihop under en filt. Bara mysa.

Jag hade sett fram emot vinet. Men när jag skulle plocka fram glaset kändes det inte som om känslan var rätt. Jag funderade på det, och tänkte att jag ska ju bara dricka ett glas. Behöver man ha rätt känsla då? Jag har ju sett fram emot det!

Jag valde Paul Massons vita vin. Det har stått i hyllan länge och jag har varit nyfiken och spänd på det :) Hur länge det håller efter öppning återstår att se. Jag hällde upp ett glas. Det är gullene till färgen, ljust. Så mycket mer tänkte jag inte analysera det alls. Doften struntade jag i, jag skulle ju mysa med ett glas. Smaken var frisk och fräsch. Funderade först på äpple, men det var inte det jag kopplade ihop det med. Nåt annat friskt? Kanske citrus? Det var som syrligt. Ja, citrus var väl det jag tyckte att det smakade som. Ibland kunde jag känna en besk smak också...kanske som av citrus skalet? Jaja.

Känslan infann sig aldrig. Halva glaset fullt med vin fick därefter kastas. Jag gör ett nytt försök en annan dag. Idag kommer det inte in någon bild ens. Jag skriver detta i all hast innan jag ska gå till sängs. Efter simning, Idol och liten vinsmakning är det dags att avsluta kvällen känns det som :) Inte på grund av för mycket vin, som det redan framkom, utan på grund av att simning gör i alla fall mej härligt trött :)


Vad tycker jag om vinet? Ja, det var väl bra. Första klunken var helt underbar, sedan blev det sämre tycker jag. Men en grundligare analys kommer en annan dag. Om inte vinet blir dåligt innan dess. Korken på flaskan är ju lite annorlunda.

1 kommentar:

  1. En grundligare analys uteblir, vinet hade stått så länge i flaskan innan jag sist och slutligen drack det så jag antar att det ändrade smak. Jätte gott var det hur som helst, även fast det fått stå så länge. Underbart till starka maträtter, så som chillimarinerad tofu :)

    SvaraRadera