söndag 5 september 2010

Blommor från Vörå

Under sommaren besökte vi Österbotten och min sambos mommo hemma i Vörå. Jag passade då på att ta lite bilder av alla härliga blommor :)

Dessa blommor älskar jag! Jag kallar dem för bollblommor för jag minns aldrig vad de heter. Hortensior kanske? Hur som haver så blev jag glad att hon hade såna, och att de var i den ljuvliga blå. De är väl något bleka, jag gillar den intensivt blå. Min sambos mommo däremot gillar inte dessa blommor så mycket, hon tycker att de passar till en begravning. Jag föreslog att hon skulle pröva att plantera ut dem då :) Eftersom hon inte gillar dem så gör det inte något ifall de inte överlever!

Nu är det väl så att det finns olika varianter av denna blomma....och denna ska väl inte klara sig utomhus, tyckte jag hon sa. I alla fall hade hon inte hört om någon som odlat dem utomhus i österbotten.

Dom här vet jag inte vad heter. De hänger i en ampel utomhus i alla fall. Gillar den här bilden, det är så blurrigt i bakgrunden :)

I den här bilden gillar jag egentligen mest cykeln i bakgrunden :) Den passar helt enkelt in. Man får gärna tala om för mej vad det är för blommor på bilden. Jag är värdelös på blomnamn.

Dom här är lite söta.

Hänger även de i en ampel utomhus. Jag gillar den lila färgen.

Det här är någon vild blomma, skulle tippa på viol. Men jag vet inte. Någon som vet?

Haha, dom här borde jag veta vad heter :) För mamma hade sådana, om jag inte blandar med andra blommor. Det står i alla fall still. Ingen aning. Gillar att dessa blommor är planterade i ett traktordäck :) Det är lite häftigt.

En humla i en ros. Min syster, Puffs, har en gång lyckats fånga världens vackraste "humla på en blomma"-bild. Jag har försökt många gånger men kommer inte ens nära. Det här är väl det närmaste jag någonsin kommer att komma. Hummel-jävlarna sitter ju inte still! Så fort jag tar fram kameran är det som om de får eld i baken och flyger till blomman på andra sidan busken, eller till någon helt annan buske. Och när jag kommer dit så upprepas proceduren.

Den här gången hittade jag däremot en samarbetsvillig humla :)

Jag bara älskar färgerna på denna bild :) Vita rosor, klarblå himmel, den rosa rosen i bakgrunden. Ljuvligt!

Rosa ros

Vit ros

Midsommar ros?
Hur som helst så blommade de vid midsommar :)

Prästkragar. Jag har SÅ många bilder av prästkragarna :)

Speciellt av dessa, med den klarblå himlen bakom. Detta är sommar :)

Nu är midsommaren långt borta, dags att minnas de varma sommardagarna! Det blir mer och mer höst för varje dag. Men vi ska också njuta av de härliga höststormarna! Snart är det vinter och kallt! Jag längtar till våren :) Men av en helt annan orsak. För DÅ ska jag updatera min reseblogg med stil :) 8 månader kvar!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar