onsdag 22 september 2010

Weight Loss Challenge

Det är en sådan otrolig aktion på denna blogg! Världen bara skriker efter att få veta mera om vilka inlägg jag kommer att sätta ut, vad kommer jag att skriva om nästa gång? ....eller var det precis tvärt om? Var den senaste kommentaren gjord av någon som nu är i en situation i livet då bloggande kommer på hyllan i förmån för något mycket vackrare och viktigare? Ja, det låter mera som sanningen...

Hur som helst! Jag pratade med en kollega på jobbet idag. Vi kom in på motion, kurser och liknande. Så jag nämnde att jag har börjat med Weight Loss Challenge, det är en kurs som började förra veckan. Målet är att gå ner i vikt, det är frivilligt vilken metod som används. Även om de förespråkar Herbalife. På något vänster kom jag och kollegan in på bloggskrivning och jag nämnde att jag har 4 bloggar. Den här, min pysselblogg, min bokblogg och min reseblogg (som är på engelska). Hon föreslog alltså att jag skulle blogga om min kurs och vad jag äter och tränar och så vidare.

Ja, då så.

Första tillfället var förra torsdagen. Kursen började 19.30 och innan det skulle alla vägas in, strategiska platser skulle mätas. Det vill säga midja, lår, armar.... Vi fick även ett papper som vi skulle skriva under. Vi skrev t.ex. under att vi inte kommer att sätta vår hälsa på spel för att vinna challengen, vi kommer till det senare, samt att det är en straffavgift om man uteblir eller går upp i vikt. Det är en straffavgift på 5€ per missat tillfälle och 1€ per halft kilo man går upp. Själva kursavgiften var på 35€ och sloganet var "Vad har du att förlora?" Ja, 35€ tänkte jag, men det kan jag väl offra för att gå ner lite i vikt, men jag kan tydligen förlora mer om det vill sig illa :o

Det är en ideell kurs. Kursavgiften går till de tre som gått ner mest under kursens gång. Och straffavgifterna går till de som förlorat mest centimeter, och inte är bland de tre pristagarna, under kursens gång.

Mina förväntningar på kursen var väl att det skulle vara diskussion, föreläsning och pröva på olika träningssätt. Det kommer det alltså inte att vara. Det är en kurs med föreläsningar. Så har jag i alla fall förstått.

Första tillfället pratade vi om protein. Protein är kroppens byggstenar, det finns inget annat i kroppen som är så komplext som protein. För att gå ner i vikt, gå upp i vikt eller bygga muskler krävs protein. Om kroppen kan bygga mer muskler så blir förbränningen högre vilket leder till att man går ner i vikt.

Vi fick ett papper på några livsmedel som var proteinrika. Bland annat äggvita, kalkon, kyckling, keso, linser.... det är en viss mängd protein som kroppen behöver få i sig varje dag. Min kropp behöver tydligen få i sig 102 gram proteiner per dag. Men man ska också komma ihåg att kroppen bara kan ta åt sig 30 gram proteiner per måltid. Så det hjälper inte att jag äter 102 gram proteiner till frukost och tror att det är bra med det.

Jag har börjat lugnt. Men jag har tänkt att jag ska väga maten så att jag kan räkna ut hur mycket proteiner jag får i mej. Jag hade inte tänkt lämna bort något, men jag märker ju att jag automatiskt (ska jag säga efter en vecka) lämnar bort sådant som inte innehåller proteiner, eller innehåller färre proteiner. Som pasta, potatis, sånt. Plus att jag har inget sötsaksbehov alls! Annars har jag varit beroende av sötsaker. Visserligen såg jag att brunbergs 60% chokladplatta innehåller mycket proteiner :) Det är min absoluta favoritchoklad, så jag kan väl äta den med gott samvete om sötsaksbehovet smyger på ;)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar