tisdag 7 september 2010

Avokado

För längesen planterade jag en avokado. Jag tryckte ner en avokadokärna i en kruka och väntade tålmodigt tills den behagade börja växa. Senare har jag fått veta att man ska blöta den, skära ett kryss i den och allt vad man nu ska göra för att den ska växa bättre och snabbare. Inget av detta visste jag och min avokado växer och mår bra :)


Eftersom jag har katter och avokadon är planterad i en stor kruka så satte jag stenar i krukan för att katterna inte ska komma på tanken att gödsla den lite extra. Väldigt omtänksamt av dem förstås, men det luktar inte någåt vidare, och jag vill helst ha jorden på insidan av krukan. En "glad sommar"-sten fick jag av ett syskonpar på ett daghem ute på vischan :) Jag vikarierade kort där, 6 veckor. Det är inte så långt dit, men enligt denna plats mått mätt är det ute i ingenstans. Hur som helst så tyckte jag att stenen passade bra att pryda min avokadokruka.

Innan jag fick sten i krukan fick avokadon stå på balkongen. Detta verkar den inte ha gillat så värst mycket. Den slokar och bladen blev mörka och torra. Jag trodde inte att den skulle klara av omställningen. Min syster har en gång planterat en avokado som växte upp, blev svart och dog. Så jag väntade mej att min skulle gå samma öde till mötes när bladen började bli svarta i topparna och så småningom röra sig in mot hela bladet.

Men mot alla ods har de karpat upp sig :) Det växer nya fräscha blad uppe på toppen, och den gillar tydligen att ligga i blöt. Jag vattnade den flitigt under sommaren, tills jag en dag la märke till att fatet redan var fullt med vatten från förra gången jag vattnade. Ändå fortsatte den att växa och må bra, men jag slutade vattna den. Vattnet skulle annars ha svämmat över fatet och ut på golvet. Säkert inte så bra för golvet tänkte jag. Märkte för någon dag sedan att fatet nu är torrt. Dags att börja vattna då igen :) Undra om avokado gillar så mycket fukt? Eller om den bara överlevde trots alla ods? Någon som vet?

Den skulle annars bra gärna få växa lite på tjockleken också. Stammen är lite pinnsmal...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar