måndag 30 augusti 2010

Mitt lingonäventyr

Jag var på promenad tillsammans med P och Herr Voff tidigare i veckan. Jag frågade P vad hon hade för planer till helgen. Hon hade någon kurs som hon skulle gå fredag och lördag. På lördag skulle hon sluta kvart före 3, även fast hon mera trodde på kvart över 2 eftersom föreläsarna oftast vill ta halv 3 färjan hem. Jag hade som plan att gå ut i skogen och se om jag skulle hitta nån svamp. Och i samma andetag frågade jag om hon ville komma med och plocka svamp! Vi kunde plocka svamp i skogen och sedan gå hem till mej för att steka den tillsammans med kött. Hon hakade på direkt!
Jag bestämde mej för att gå till skogen direkt från morgonen, eftersom det ibland är svårt att hitta svamp och gå till skogen vid kl 3 så skulle vi vara klara i skogen typ kl 6, sedan ska vi ta oss hem, rensa svampen, börja laga mat.... Vi skulle ju inte fått äta före sent på natten!

Tur så gick jag till skogen innan. Jag hittade inte en enda stackars svamp! Eller, nå, nu överdriver jag, jag hittade 5 gula svampar, inte kantareller, och en sopp av något slag. Jag var i skogen 4 timmar cirka gurka. Men vad jag däremot hittade mängder av var lingon! Jag hatar att plocka bär, det är bland det värsta jag vet! Mitt mål var i alla fall att plocka lite lingon så att jag kan koka lingonvispgröt. Det är mums, och sambon gillar det skarpt :) Det blir så gott med självplockade lingon. För jag använder inte lingonsaft, jag använder hela lingon. Eller i brist på det, lingonsylt. Men helst hela lingon.

Hur som helst så hade jag med mej en lite burk, en sådan som det varit turkisk yoghurt i. Den sorten som har en grek på bilden, en grek som blev så förbannad av att bli stämplad som turk så han stämde yoghurt företaget. Nå, tillbaka till lingonskogen. Jag hade som mål att fylla den, det var en 500g burk, så cirka ½ liter lingon räknade jag med att få. Räcker till en lingonvispgröt ungefär.

Jag plockade lite lingon här och lite lingon där. Plötsligt hittar jag mej i lingonparadiset! Jag har aldrig sett så mycket lingon på ett och samma ställe! Så jag sätter mej ner och plockar lilla burken full. Det är massor och åter massor av lingon kvar, så jag plockar lite till, dessa sätter jag direkt i mitt stora svampämbar. Det är väl 5-10 liter, närmare 10 skulle jag tro. Måste mäta hur mycket det ryms i det. Hur ska jag annars kunna skryta över hur mycket lingon jag plockat!!!?

Jag fick i alla fall halva ämbaret fyllt efter att bara plocka på detta lingonparadis! Jag ringde till sambon och informerade honom om mitt fynd, dessutom var jag mäkta stolt över att jag hade plockat så mycket lingon :) Jag har aldrig i mitt liv plockat så mycket lingon förr! Jag informerade dessutom honom om att jag inte hittat svamp. Han är inte så ledsen för det, för han äter inte kantareller. Vad som nu är fel på honom har jag ingen aning....

Jag bestämde mej i alla fall för att kolla det sista stället där det skulle kunna finnas svamp. Det var en bit längre i i skogen, längs ett motionsspår och sedan till höger. Jag går längs motionsspåret. Vandrar vägen fram och försöker minnas var jag ska vika in. Där framme ser jag vad som liknar rätt ställe, det var ett år sedan sist jag var där. Första och enda gången. Jag kastar en blick till höger, ifall det skulle finnas svamp längs motionsspåret. Oj himmel och pannkaka!!! Rena rama lingonparadiset! IGEN!!! Bara rött!!! Ja, de gröna bladen skymtar ju fram där någonstans förstås. Så jag viker utan att tveka ner. Tanken att detta skulle jag aldrig ha ens tänkt 3 timmar tidigare viner genom hjärnan när jag sätter ner hinken och börjar plocka. Jag orkar inte flytta stora hinken så jag plockar i min hand och sedan häller i stora hinken. Det är ett evigt rännande till stora hinken, fram och tillbaka, fram och tillbaka....sucka. Så jag tar m in yoghurtsburk. Jag hade två, en som jag fyllt med lingon och en som jag försökt fylla med blåbär. Men även om skogen också är full med blåbär så där tog mitt tålamod slut! Jag kan plocka lingon för när jag tar i dem och drar dem från kvisten/plantan så är de hela, blåbären har förvandlats til blåbärsmos....

Hur som helst, jag fyller hinken, gång på gång, det kan inte ta mer än 5-10 minuter att fylla ½ liter bär i burken. Stora hinken fylls snabbt den också. Jag har aldrig haft tålamod till att plocka bär, det märks ju inte att man plockar. Men nu märktes det! Jag funderade till och med på att skaffa en lingonplockare! Inte en sån där bil....det finns en bil som kallas lingonplockare :) Utan en sån där bärplockare. Första gången i hela mitt liv som jag ens tänker tanken!!!

Till sist så inser jag att mitt tålamod är slut, men det gör ingenting, för min hink, den stora, är full! Det är bara att ta hinken med sig och gå hem. När jag lyfter den inser jag att den VÄGER! Oj! Det är en bra bit hem. Men jag byter hand ofta så går det bra :) Jag får dessutom gå på det fina motionsspåret, så det är lätt :)

Enda tills jag kommer halvvägs. Jag stiger snett. Jag ser hur foten viker sig under mej, hur jag kunde göra det vet jag inte, men det gjorde jag. Jag hinner tänka på alla mina lingon, utspridda över hela motionsspåret... Mer hinner jag inte fundera före jag faller. Jag har en försvarsmekanism för mina vrister, så fort jag stiger snett så faller jag, för att inte belasta vristen och få den vrickad. Jag håller hårt i hinkens handtag och den faller med en duns ner i marken, stående. Själv sitter jag som typ på knä, eller som om jag skulle fria. Jag blir sittande en stund, för att vila vristen, men också för att det ska gå in, mina lingon är kvar i hinken :D Till sist stiger jag upp. Det är inte bara jag på motionsspåret, en kvinna rundar kurvan en bit bakom mej. En kvinna som inte sett hur jag ramlat och som förmodligen sku fundera vad jag gör mitt på motionsspåret i den ställning jag har. Så jag stiger upp. Prövar foten, och det går att gå på den. Jag haltar lite lätt först, men det försvinner. När kvinnan passerar mej frågar hon om mina bär, om det är endast lingon och var jag har plockat dem. Jag känner mig så stolt över att jag plockat så mycket :) Jag kan till och med avbeställa lingonbeställningen jag skickade med svärmor :) Hon älskar att gå i skogen och plocka bär. Jag har redan halva frysen full med blåbär, en beställning som jag inte ens behövde göra. De bara kom tillsammans med svärmor på besök, men till skillnad från henne så blev de kvar i min frys :)

Väl hemma med mina lingon så började jag rensa dem. Jag rensade och rensade och rensade...tar det aldrig slut? Burk efter burk hämtade jag, burk efter burk fyllde jag. Till slut insåg jag att jag inte får in mer i min frys. Får jag ens in det jag har i frysen? Det sista orkade jag inte rensa så noga, så det fick bli utanför frysen.


Jag organiserade om min till synes fulla frys och fick mirakulöst ner en massa burkar med lingon i frysen :) De som blev framme har jag nu gjort om till lingonvispgröt :) Mmmmmums! Lite har jag ätit till frukost, lite mer kommer jag att äta senare idag, och resten ska jag nog spara till min sambo. Han kommer hem från en jobbkryssning inatt. Jag har redan berättat att jag gjort lingonvispgröt, så han ser säkert fram emot att få smaka den.

Tänk, jag skulle egentligen berätta om den spontana middagen....men jag flyttar den till nästa inlägg :) Därför skriver jag: FORTSÄTTNING FÖLJER!

2 kommentarer:

  1. Helt underbart lingonäventyr!! Gillade speciellt delen där du föll men ändå lyckades hålla bären i hinken! :D Jag är precis som du annars, har inte tålamod att plocka bär riktigt..inte nå större mängder. Men hittar man sånna där hav kan jag tänka mig att det är roligare jo :) :) All heder till dej som plockade allt det där för hand också, sku du haft lingonplockare sku du nog fått ännu mer problem att få in allt i frysen ;)

    Vill också påpeka att jag tycker din sambo är heeelt normal som inte äter kantareller ;) Själv är jag kanske ännu värre som mer än gärna plockar dem också men absolut inte äter dem! ;P

    SvaraRadera
  2. Hahahaha :D Ja det var så sant det! Men jag har också en syster som lider av samma syndrom som dej ;) Kan gärna plocka, men inte äta ;) Tror ändå att det lite håller på att ändras där förstås :)

    Och tack :)

    SvaraRadera