söndag 30 januari 2011

Ibland sparar man för att man tycker att det är bra.... men det är allt händer....

Jag hittade plötsligt en tidningssida med drinkar. Antagligen har jag tyckt att det är bra att ha drinkrecept när andan faller på. Utklippet (fast det nu är utrivet!) satte jag sen i en hylla....där har det nu legat i nästan ett år. Har jag gjort drinkarna? Nä...inte minns jag att jag satt den dit :p Eller, nu när jag har den i handen minns jag ju! Men innan jag hittade det så hade jag ju glömt :)

Det finns ännu fyra recept till under, utan bild:

Exotisk isdrink
75 cl citronvodka
1 burk kokosmjölk
1 burk koncentrerad ananasjuice
saft från fyra citroner
Blanda ihop allt i typ en glasskål och frys in.
När den frusit - ta några klickar av isblandningen och blanda med sprite eller motsvarande

Mojito
några kvistar färsk mynta
2 cl pressad limejuise
2 cl sockerlag
4 cl vit rom
sodavatten
garnera med en myntakvist
krossad is
Muddra några kvistar färsk mynta med pressad limejuice, sockerlag och vit rom. Fyll upp glaser med sodavatten och fyll upp med krossad is. Garnera med en myntakvist. Går utmärkt att göra även utan rommen och kallas då virgin mojito

Bål Åla Peräjävaara
3 dl svartvinbärste
1 dl socker
2 dl koncentrerad appelsinjuice
1 del koncentrerad citronjuice
4 dl vatten
35 cl vodka
Päroncider
Koka en lag av svartvinbärste och socker. Låt svalna. Blanda koncentraten, vatten och vodka. Sätt blandningen i frysen och låt frysa i 3 till 4 timmar. Vid servering blanda en del isdrink med en del päroncider. Drinken ska vara frostsimmig.

Rock Island
1 klyfta Nachi-päron (ett asiatiskt äpplepäron)
10 cl Pera Frutta/annan juice
6 cl päronkonjak
1 skvätt sourmix
krossad is
Kör alla ingredienser i en mixer. Fyll ett rockglas med iskuber eller krossas is. Fyll upp och garnera eventuellt med en bit Nachi-päron. Servera med sugrör.

1 kommentar:

  1. Det framkommer inte, men detta är rivet ur ålandstidningen

    SvaraRadera