lördag 29 januari 2011

Drömmen om ett annat liv

När jag växte upp hade jag en katt som hette/heter Jocke. Han var gul, det heter väl orange, men han var gul på ryggen och vit på mage och hade korta vita strumpor, samt en vit spets på svansen. Hans ansikte var vitt under hakan samt upp en liten bit på ena kinden. Ska se om jag hittar en bild på honom. Hade många många många! Men den datorn där de fanns på slutade fungera, den kraschade, och säkerhetskopian hade förstört alla bilder :( Jag hade nämligen kopierat över alla bilder till en minnessticka och sedan fick min svärmor ärva datorn och bilderna från datorn togs bort. När datorn slutade fungera och kasserades märkte jag att även mina säkerhetskopierade bilder var förstörda :(

Men det var inte det denna blogg skulle handla om. Det var om en dröm.

Jag befinner mej på en plats som inte väldigt mycket liknar min morfars gård. Huset är däremot planerat som liknande som var jag växte upp. Jag minns inte början av drömmen. Men plötsligt står han där, Jocke, bakom några lådor! Varför det var lådor där vet jag inte, det var precis innanför dörren. Jag blir så glad! Jag vet ju att han varit borta länge! Jag vägrar förstå att han är död....jag vet, men mitt allt vägrar förstå det.... Jag stärcker ut armarna och går snabbt runt lådan. Han blir rädd, förstås, han har inte sett mej på så länge och jag beter mej så, snabba ryck. Men jag vill fånga honom innan han försvinner igen. Han går bara några steg bort, han var alltid min kisse, när han levde kunde han svara när man ropade på mej :)

Jag tar upp honom. Han har förändrats, åldrats. Färgen är annorlunda, mera mörk och spräcklig på något sätt, och det är det som är konstigast. Jag blir förvånad, varför? Är det han? Men jag håller honom som jag brukade, tätt intill mej och han blir Jocke, han blir gul. Jag njuter av att ha honom nära mej igen!

Drömmen tar ett skutt, även min syster Hippsis katt är med. Även hon är gammal och inte mera i livet. Hon är en sån underbar katthona, Felisse. Henne tar jag inte i famnen, det gjorde man inte. Hon var en riktig katt! En sån där som skulle vara med på egna villkor. Hippsie kunde nog bära henne :) Jag går in för att prata med mina systrar, båda är där. Cutie, min andra syster skriver en bok, om sin studietid, om jag minns rätt. Hippsie och jag börjat prata om katter, hon har två för tillfället (på riktigt, och i drömmen, men på riktigt har hon två hanar), Elvis och Snöret. Snöret är en kattflicka, bara barnet, en liten krabat som hon inte ska hålla. Jag funderar om jag ska ta Snöret. Jag måste ju veta om Dinho klarar av en kattflicka utan att bita ihjäl henne. Han är lite hårdhänt (hårdtassad) när han leker. Dinho är där, av någon anledning, de träffas, han är väldigt intresserad, följer henne vart hon än går, men det verkar gå bra!

Elvis och Snöret jagar varandra, Snöret gömmer sig bakom en dörr, Elvis på andra sidan, de smyger på varandra.....sedan är det full lek/bråk! Som avslutas med att Elvis tvättar Snöret. Perfekt, tänker jag ( i drömmen) då kan Tigger fortsätta tvätta och ta hand om när hon kommer till oss. För Tigger och Elvis är ju från samma kull, tänker jag. Vilket jag på riktigt vet att de inte är, men drömmen är inte verklighet!

Jag drömmer att jag måste fortsätta städa och reda upp. Tar upp några papper som visar sig vara studiematerial, jag tänker att de ska vara i samma mapp som de papper som jag ska reda upp som jag har i min soffa för tillfället. Jag vaknar med ett ryck! Sover jag? Har jag ens lagt klockan på väckning? Jag tar fort min telefon och ser att den är 08.06....långsamt långsamt kommer ett minne om att det var slut på veckan igår. Jag går till telefonens kalender. Jo, rutan står på lördag. Kanske drömde jag att det var en viss veckodag? Vet inte! Vet bara att pappren som jag skulle sortera, dom existerar, dom väntar på min soffa efter ett ommöblerande jag började med igår efter jobbet. Varför sova mer än man måst? tänkte jag och bestämde att jag ska stiga upp. NU är det först dags för frukost :) Men drömmen måste jag ju skriva först innan den skingras. Min Jocke-moment kommer jag att minnas för alltid!!

Älskar dej min Jocke
Överst är Felisse

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar