måndag 4 januari 2010

Opal Springs

Det här vinet blev vi bjudna på till nyårsmiddagen. Fantastisk middag förresten! Förrätten var fenomenal! Kräftsoppa, den var helt perfekt kryddig! Skulle helt klart ha kunnat äta hur mycket som helst :) Till huvudrätt kött och hasselbackspotatis med wiskeysås. Minns ju inte vad det var för kött mera :/ Nåja, inte för att jag skulle kunna tillreda det lika bra, så för mej får det heta vad det vill :) En sallad på mozzarella ost, tomat och rödlök. Wiskeysåsen var jättegod :) Har aldrig ätit det förr, så jag blev positivt överraskad! Allt var gott helt enkelt :) Till efterrätt var det pannacotta med vitchoklad och jordgubbar. Gott!

Men det var inte maten jag skulle tala om, så det bara sådär kort. Värdinnan hade lagat allt från grunden, och jag uppskattar alltid hennes mat :)

Vinet ja, en blandning av olika druvor. Lättdrucket. Mycket lättdrucket till och med! Det hade inte den där strävheten som jag brukar förvänta mej av röda viner. Men det kan ju vara att jag oftast dricker billiga viner, och det här är inte något 50kr vin. Eller hur det nu blev uttryckt. Jag kan nog rekommendera vinet till någon som inte druckit röda viner förr, och för den som inte gillar röda viner så smaka! Du kanske gillar det! Passade hela maten igenom, inte till efterrätten då, men det trodde jag inte heller.

Smak och doft tänker jag inte ge mej in på. Tog mej inte tid att 'analysera' vinet något mera. Fruktigt eller saftigt eller nåt, skulle jag kunna tänka mej att beskriva det.

Färgen var väl något åt rubinröda eller mellan rubinröd och vinröd. Inte jätte mörkt men inte blaskigt heller.

I vinglaset speglas min tallrik med kött, potatis, sås och sallad :) Gillar att ha bilder på maten så jag kan njuta av den en gång till :) Då betyder det inte att jag sitter och knaprar på foton, utan att jag återupplever hur det smakade ;) Hehe

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar