måndag 28 december 2009

Don Mendo

Jag smakade på det här vinet, men det var nog allt jag gjorde. Ett starkare vin får man leta efter! Alltså, stark i smaken. Jag vet inte vad man ska äta till det här vinet för att det ska vara bra. Ett kött med mustig smak, vilt eller sånt kanske. Men jag åt rökt hjort till, och det passade kanske lite, men det var nog inte mer än första klunken.

Färgen var mörkt mörkt vinröd. Doften var rökig och stark. Jag kan inte kalla det fyllig, utan mera mäktig? I alla fall var det inte som jag skulle föredra det. Smaken var stark, lite för stark för min smak. Absolut INTE ett sällskapsvin! Passar inte under några omständigheter som sällskapsvin. Passar inte till skinka och julmat, inte till rökt hjort, möjligtvis till starka ostar. Men det smakade jag en liten ostskiva och sen tog jag inte mera vin.

Jag tror jag kan rekommendera vinet till någon som vet hur man kombinerar mat och vin. Det behöver definitivt kombineras med någon mat för att vara gott. Jag tyckte inte att det smakade dåligt, smaken var bra, det blev bara för mycket av den. Smaken alltså. Eller hur jag ska uttrycka mej. Om någon förklarar vad jag ska äta till ett sånt här vin så kan jag vara villig att ge det en andra chans. Men bara om jag får endast ett glas, vill inte ha en hel flaska av den här varan om det sen ändå inte faller mej i smaken.

Vet inte prisklassen eftersom det var en julklapp till mina föräldrar. Om jag uppfattade saken rätt :)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar