lördag 30 maj 2009

Antares


Antares is the name of the brightest star seen in Southern Chile. It is fiery red in colour and the biggest star in the Scorpion constellation. This Carmenère is a ruby red wine with purple tones. Very lively on the plate, it displeys ripe fruit aromas and flavours especially blackberries and blueberries. Best served with pasta or white meats.



Vin är gott! Men alla viner är inte goda. Och att minnas vilka viner som är goda och vilka som inte är det är ju dömt att misslyckas... Jag har försökt förr, men minnet brukar inte räcka till, och lägger man etiketten på minnet så är det dömt att misslyckas! Eftesom etiketten kan ändras efter en tid bara för att vinet ska få en ny look.


Anteres carmenère tyckte jag om! Jag är ingen vinkännare och kommer bara att göra en beskrivning för min egen del och hur jag upplevde vinet. Du är välkommen att läsa och att kommentera mitt inlägg i alla fall!

>Jag tyckte att vinet var lent och lätt drucket. Jag ville ha ett röd vin eftersom jag åt en variation av olika kött. Men jag hade även fisk på mitt fat, vilket jag under en vinprovning fått erfara att kan vara en katastrof!


Jag valde Anteres carmenère främst för att det stod att det passar bra med pasta och vitt kött. För jag tror att det passar bättre till fisk än ett vin som rekomenderas till biff och liknande.


Vinet passade bra till fisken! Jag hade även tofu som var marinerad i vitlök och chili, det passade utmärkt ihop med det, enligt min åsikt. Jag prövade även att dricka samma vin till en chokladrombrownie. Den kombinationen gillade jag! Jag vågar mej på att säga att smakerna från både vin och brownie passade bra ihop!


Det här är ett vin jag vill minnas att jag kan köpa flera gånger!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar