måndag 3 juni 2013

Mer information än vad du behöver veta.

Egentligen är det som rubriken säger. Jag kommer att skriva mer information än vad du behöver veta. Jag hade tänkt låta er slippa denna information, men jag tog en tablett idag med de intressantaste biverkningarna så jag bestämde att för inte annat så för att varna alla andra tokar som läser informationen till medecinen EFTER att ni tagit medicinen.

Jag har alltså under min resa fått en jästsvampsinfektion, vill man veta mer så tänker jag inte gå in på det utan varsågod och googla eller läs här.

När jag kom tillbaka rådfrågade jag läkare, som sa att jag skulle prata med apotekspersonalen, de har kunskap att hjälpa mig välja vad jag behöver. Jag fick äran att fråga en manlig apotekare om råd...jihuu, ska jag tala om för er! "Hej, jag vill veta hur jag ska sköta mitt underliv på bästa sätt" eller hur ska man fråga? Han verkade, självklart, ha noll koll, men verkade i alla fall ha den teoretiska kunskapen. Så jag lyssnade med halft öra på honom och hade läkarens (en kvinnlig läkare) rekommendation i huvudet samtidigt.

Jag kom därifrån med en salva och ett piller, enligt läkarens rekommendation, endast salva enligt apotekaren, så jag började med salva och tänkte att jag kan väl ta pillret i alla fall, eftersom läkaren sa så. Jag svalde alltså pillret med vatten och plockade bara appropå ut infolappen.

Infolappen visar siv vara 1 meter lång typ! Med alla världens vilka läkemedel ma inte ska använda det med, när man inte får ta det, när man ska vara försiktig...jag skummar hastigt igenom, ägnar inte så mycket uppmärksamhet. Tittar hastigt på biverkningarna. Mina ögon fastnar på ordet HEPATIT..!..??

Alltså....man kan få hepatit av ett piller?? Hur är det om man är vaccinerad för hepatit, kan man också då få hepatit?? Jag läser vidare...leversvikt med enstaka dödsfall....hm....låter verkligen som en säker medicin, vilken tur att den är receptfri! Ok, detta var under sällsynta biverkningar, alltså 1 på 1000 till 1 på 10000.

Vanliga är däremot buksmärtor, diarré, kräkningar, huvudvärk....

Jamen visst känner jag mig trygg!

Jag trodde att receptfria mediciner var relativt trygga, inte trodde jag i alla fall att receptfria mediciner kan ge dödsfall eller hepatit! Ja, för att inte tala om krampanfall!

Tror jag håller mig till receptbelagda medeciner i fortsättningen! Och att läsa informationen på alla medeciner innan jag petar dom i mig! För SÅ farligt var det ju inte, kanske lite onödigt och jag ville bli av med min sjukdom. Men om det ska kosta mig en ny mycket allvarligare sjukdom så skulle jag verkligen ha valt att hålla min jästsvamp, som enligt sidan jag läste BORDE gå om av sig själv. Hur länge det ska ta, det hittade jag inte när jag skummade texten.

MEN om jag inte dyker upp imorgon så kan någon väl komma och kolla att jag inte ligger död och krampar med hepatit, eller nåt....

Kan det inte stå en stor varningstext: VARNING kan förorsaka dödsfall??

Behöver jag säga att jag känner mig faktiskt lite orolig, så magsmärtor kan faktiskt bero på att jag läst infot om pillret! Urk!

2 kommentarer:

  1. Jag tror inte du behöver vara så orolig, man kan dö av nästan vad som helst. Vanlig värkmedicin har ju också en lång lista möjliga biverkningar, det är sånt som de måste skriva dit men som man inte ska läsa för noga.

    SvaraRadera
    Svar
    1. sant, men jag har inte sett dödsfall, hepatit eller leversvikt som biverkning .... kanske nåt av dom, men det var ju typ inga vanliga biverkningar,,,, suck....vill veta om man får sälja ens medecin som kan ge hepatit och gula febern....??

      Radera