tisdag 4 juni 2013

Hur länge kan man använda samma t-skjorta?

Jag såg frågan någonstans. Minns inte för mitt liv var. Ett av svaren var 1 dag, vilket är vad jag tycker överlag. 2-3 dagar beroende på om man inte svettas så mycket. Ja, det kan jag väl hålla med om också, om det inte är åtsittade t-skjortor.

Men det var inte egentligen det som min tankegång snurrade kring. Det var mera det att jag imorse lite före kl.8 klär på mig en t-skjorta. En svart, med snören i ärmarna och metallkulor i ändrana som dekoration. Lite häftigare stil alltså. Kl.8.15 är jag på jobb. Någonstans mellan 8.15 och 8.45 lyfter jag ett barn som är påväg att smita när jag pratar med en annan vuxen med dörren till avdelningen öppen.

Jag sätter sedan ner barnet när jag stänger dörre, barnet är under 2 år. Jag känner mot min arm att metallpärlorna är kalla. Jag får en snabb tanke om att jag inte bode känna metallpärlorna alls på min arm. Men jag flyttar hastigt tankarna till något som händer. Vid kl.9 går jag över till en annan avdelning med två barn. Jag konstaterar på vägen igen att det är kallt. Jag får en tanke i mitt medvetande, men den är borta för vi är framme vid avdelningen. Jag återkallar tanken och drar med min arm över mitt vänstra bröst. Ja, det är kallt. Jag vrider huvudet och betraktar t-skjortan lite närmare.

Javisst! Hela utsidan av mitt vänstra bröst är täckt av havregrynsgröt! Halvt intorkad dessutom eftersom den först varit på ett barn, sedan smetats av min arm innan jag noterade att det var gröt. "Ja, så länge fick jag vara ren!" konstaterar jag med kollegan.

Så, svaret på hur länge man kan använda samma t-skjorta kan i värsta fall sträcka sig till en halvtimme. För sen är den helt klart i det skicket att den behöver bytas!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar