fredag 19 juni 2009

Vin till midsommaren

Carson's ~ Dry red ~ Wine of Australia
2006 Cabernet-Sauvignon ~ Shiraz


Carson's is a full-bodied spicy red wine from Australia with a distingtive bouquet reminivent of ripe and black berries. Enjoy this wine together with hearty beef disches ans saoury cheeses. Ideal serving temperature: 16°-18°C

Icono Cabernet Sauvignon
Fyllig, smidig, plommontoner, svag vinbärskaraktär, generös kryddighet, ekig

Texten till Icono har jag hittat på alkos hemsida, för vinet var inte mitt och jag minns inte vad som stod bak på flaskan.



Vi började med att smaka på Carson's. Nu eftersom vi drack tre olika viner och det har gått en hel natt, så blir detta en mycket flummig beskrivning.

Carson's var fyllig och mjuk. Mycket smakrik. Jag gillade det! Gick jätte bra att ta ett glas före maten. Det gick bra ihop med grillat. Vinet var uppskattat av fler än mej.

Vi smakade på Icono sedan. Det vinet hittade vi i en vinbok, där vinerna fått poäng. Vi hittade inte Carson's där. Icono fick 3 poäng av 5 möjliga, och det var enligt boken prisvärt poänterat 1 av 2 möjliga. Jag tyckte i alla fall att vinet var aningen smaklöst. Det skulle säkert ha varit en helt annan sak om vi skulle ha följt "reglerna" och tagit en bit bröd mellan vinerna, nu gjorde vi inte det. Annars var det ett helt ok vin. En annan person var av annan åsikt och tyckte att båda vinerna var bra! Smaken är som baken :)

Carson's är nog ett vin som jag gärna köper igen! Gott och enkelt att dricka, passade bra både före maten och till maten.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar