torsdag 28 januari 2010

Rågpaj-pizza med vin

Det är fredag kväll. Planerna som jag hade blir inte som jag tänkt, de blir inte alls! Men vad gör det! ;) Jag kan underhålla mej själv! Dessutom är det ganska skönt med en hemmakväll för mej själv! Jag kan sitta ner i soffan och slappa med ett glas vin till exempel.


Nu var det inte min plan. Utan min plan var att göra mej av med rågbröden i kylskåpet som börjat sjunga på sista versen. De blir snart mögliga, betyder det. Vad göra? Det var ganska många rågbröd....



Man kan väl mala ner dem och göra en paj eller pizza av dem? Använda dem som botten!

Vilket jag gjorde! :) Men enklare sagt än gjort.... min "mixer" (eller vad det nu är) orkade inte runt, så det blev inte så mycket mixat. Dessutom hade den ett FRUKTANSVÄRT ljud! Så jag bytte till min stavmixer. Det gick lagom bra, det blev i alla fall mixat!


Jag tillsatte lite smör och tryckte mer det i formen. Det är ju inget som håller ihop "degen" så jag gissade att resultatet skulle bli smuligt och inte hålla ihop. Jag fick rätt :)



Jag gick förbi hyllan med vin och tänkte att det kan vara gott med ett vin!


Jag valde ett rödvin. Jag har alltid sagt att jag gillar vitvin bättre, men får jag välja så väljer jag ett rött :) Det är ett säkrare val, tycker jag.


Färgen är vinbärsröd eller blaskigt vinröd. Doften är ganska stark, på det viset att den sticker i näsan. Men samtidigt tycker jag att den har en fräsh bärig doft.


Smaken tyckte jag direkt att smakade alkohol. Vilket jag aldrig tyckt att vin smakat förr. Kanske vinet också sjunger på sista versen? I alla fall tycker jag även här att jag känner bärsmak, röda bär, vinbär kanske? Relativt mjuk i smaken tycker jag.


Nu skriver jag tillika medan jag äter och dricker, och jag känner av att jag inte ätit sen kl.12. Nu är klockan 20.15 :)



Tillbaka till maten! Smaken är helt underbar!!! På botten strök jag tomatpuré som jag blandat med dressing. Köttfärsen kryddade jag med potatiskrydda, dipp-pulver som blivit över, salt, peppar och cayenne peppar.




Över strödde jag ost, sedan fick det vara i 250 grader i 15 minuter.

Tänkte nog att det kunde bli ok. Men det blev helt suverränt!! Rekommenderar :)

Det ovan skrev jag under kvällen :) Sedan sparade jag och nu har jag satt in bilder och kommer att avrunda den här bloggen! Egentligen brukar jag inte ha mat i den här bloggen, men jag tycker att eftersom jag avnjöt dem tillsammans så ska de vara tillsammans! Tillbaka till bloggen!

Något jag inte rekommenderar är vinet....det var som sagt ingen höjdare. Eller, egentligen var det gott, om man verkligen koncentrerade sig för att känna smaken bakom all alkoholsmak! Kollade på flaskan sen, 14,5% Jag drack ett glas, sen fick det vara nog! Min plan var inte att bli full :/

Vet inte vad jag ska göra av vinet. Hatar att kasta mat, och vin är inget undantag. Kanske jag kan använda det i matlagning? Vi får se! Dricker upp det kommer jag inte att göra. Kanske om jag blandar ut det med vatten eller något. Vet inte ens om det fungerar med rödvin, med vitvin fungerar det bra :) Lite vitvin i ett vattenglas och du får vinsmaken, men inte så mycket av den utan sådär lagom om man vill ta ett glas "vin" till maten mitt i veckan.



Vinet jag drack var alltså Long Row. Shiraz.

Angove's Long Row are sorced from premium vineyard regions throughout South Australia. Through a process of selective blending our winemakers craft wines if styke and substance with varietal definition.
Intense plum red in colour this wine exhibits the pepper and spice aromas so distintive to Australian Shiraz. The lingering palate is packed with fully ripened blackberry and spicy plum flavours. Try with your favorite steak or hearty pasta.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar