söndag 29 augusti 2010

Vinprovning med svärmor

Svärmor var på besök för ca. en vecka sedan. Det var ett roligt veckoslut med trav, volleyboll, avfrostning av frys, bakande av bröd samt äta gott och avnjuta vin :)

Jag vill gärna ha lite koll på vilka viner som är goda och vilka som inte är goda, så jag föreslog att vi skulle analysera vinet vi druckit till maten.

Här på bloggen börjar jag med baksidans text :)

NEGROAMARO SALENTO
Indicazone Geografica Tipica
2008
Concratulations for choosing Nero (meaning black in Italian). The Italian varietal Negroamaro is a repetition of the word BLACK (negro in latin and maru in ancient greek). This red wine has been tailor made by Giorgio & Gianni to arouse all your sences. Giorgio cefully selected Negroamaro grapes from the vineyards located in Puglia (a region of southern Italy nicknamed the heel of Italy). This red vine is very dark in color and unfolrs with an extraordinary combination of seductive layers of aromas and rich toasted oak flavours. Gianni gave birth to a design that fully captivates Italian creativity, adding style to any room and always being the lift of the party. Together, Georgio & Gianni have created a perfect mach "Made in Italy".

Ok, det var testen bak på flaskan. Väldigt informativ när det gäller var alla ord härstammar ifrån, mindre informativ för en hobby vinprovare (som jag) som gärna skulle villa ha små hintar över hur vinet ska smaka. Det är kul att smaka vilka smaker känner jag? Vilka smaker borde jag känna, och känner jag dom? Men att hitta "layers of aromas" ....hm.... eller "toasted oak" ...jaaa.... kan inte minnas när jag senast ätit rostad ek :)

Hur som helst så plockade jag fram min vinprovningsbok så gick vi igenom vinet steg för steg ;) Först färgen. Precis som det står i texten på baksidan så är vinet mörkt. Så mörkt att vi hade svårt att bestämma färgen. Först tyckte jag att färgen var blodröd. Men oftast när man sticker sig i fingret så är blodet en blaskig röd, och det var inte sådan röd jag menade, så svärmor höll inte riktigt med mej på den punkten. Däremot så tyckte hon att det var "svårt ti si nån färg", om jag ska direkt citera henne. Och på den punkten håller jag med henne! Vi var även inne på färger som rödbrun, svart, röd-röd och lite lila. Kanske vi får summera det som "very dark in color".

Konsistensen tyckte jag att var vattnig. Det betyder att det inte lämnar vin på kanterna av glaset när man rullar vinet i glaset. Svärmor tyckte däremot att det nog lämnar lite på kanterna. Vilket det också gjorde, men inte lika mycket som andra viner kan göra.

Det här var ett riktigt svårt vin att bedöma! Det var gott och lättdrucket. Det passade bra till vårt kött och potatis med wiskeysås. Jag tyckte även att det kanske skulle ha passat bra med frukt, och svärmor trodde att det skulle passa bra med ost. Tyvärr hade vi druckit upp nästan allt till maten, så vi hade inte så mycket kvar. Annars skulle det ha varit tillfälle att åka och handla ost och frukt för att experimentera. Flaskan är köpt på färja, så jag vet inte ens om den finns i vårt Alko på land.

Smaken var lätt syrlig, jag skulle säga att det var låg tanninhalt. För tanniner är väl det som gör att tungan drar ihop sig och blir torr? Det var inte alls torrt. Smaken var svår att bedömma, som jag redan skrev. Plommon eller russin, det var min gissning. Väldigt mild smak, svärmor lade dessutom till att vinet inte lämnade någon äcklig smak i munnen. Jag förstod inte riktigt hurdan smak hon menade, men hur som helst så lämnade det ingen sådan smak :) Jag smakade och smakade men jag kom inte på nåt annat än plommon, för plommon har en mild smak. Antingen det eller söta bär. Det är i alla fall det minst torra vin jag någonsin druckit.

Doften var inte så lätt den heller. Den var vild och söt. Även där hade jag med russin, men också körsbär. Båda med ett litet frågetecken efter, eftersom det samtidigt kändes som att doften inte finns i mitt doftregister. Jag tittade i boken för tips på vad det kan dofta och mitt öga landade på litchi. Litchi? Vad doftar litchi? Det måste väl vara sött och milt? I alla fall minns jag att själva frukten inte smakar så starkt. Fast det är många år sen jag åt litchi senast så jag ska inte vara allt för säker. Svärmor funderade också, hon tittade i boken och hennes ögon landade på marmelad. Vi enades om att det doftar som marmelad, då kan det ju vara vad som helst och ingen vet vad det doftar ;)

Oberoende om det var ett vin som var svårt att bedöma så var det ett vin som var lätt att dricka. Svärmor har dessutom goda erfarenheter av vin som heter Nero. Detta vin kan lätt läggas till samma lista.

Giorgio & Gianni för mej inte till vinets värd, utan till modets. Varför vet jag inte men jag tänker inte på vin när jag hör dessa namn. Det kan väl ha att göra med namnen Giorgio Armani och Gianni Versace. Är det samma kända namn som gjort vinet eller är det bara ett sammanträffande?

Det vi inte behandlade i vår vinprovning var att utgående från vinets färg och smak bestämma vilket väder det hade varit när druvorna växte och blev plockade. Däremot skojade vi om att hon nästa gång hon träffar sin svärson ska med stort självförtroende rulla vinet i glaset, dofta på det, smaka på det och därefter meddela att detta vins druvor har odlats en sommar då det endast regnade, det var väldigt lite solsken, därför är vinet något vattnigt i smaken samt färgen är inte lika mörk :) Ungefär något ditåt! Hennes svärson är intresserad av viner, därför tyckte jag det skulle vara en kul grej. Jag förklarade även med stor inlevelse för min sambo när han kom in till köket för att se vad vi sysslade med, jag gav samma förklaring som ovan, men han verkade inte ta mej på så stort allvar ;) Haha, undra varför?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar