torsdag 15 juli 2010

Tre vin, ingen druva

Mina föräldrar var på besök 11-13.7. Ett trevligt besök! Vi vandrade i berg, i otrolig hetta med allt för lite vätska med oss! Besökte en uteservering, samt drack några vin!


Första kvällen prövade vi ett vin. 1 liter, Rouge. På baksidan får man veta att det är vin från Frankrike och att det är rött. Samt att det är 11.5% och att det är en liter. Druva? Någon speciell smak? Nä, inga såna fakta! Fransmännen tycker väl att det är sådant man ska veta från förr, varför ge några ledtrådar? Kanske det är deras filosofi.

Hur som helst. Det var ett vin med obestämbar smak, och jag hittade ingen doft. Min far påstod att det var en hemsk eftersmak, jag hittade ingen eftersmak annat än att det kanske var lite beskt. Kanske smakade det ek. Hur vet jag det? Ja, det vet jag inte, jag har aldrig gnagat på ek!

Färgen var vi lite oense om. Röd, såklart! :) Det var ett ljust vin. Som lingonsaft. Smaken var väl nog egentligen lite saftaktig, mot lingon nog, typ. Hur som helst så ansåg min far att det var en blaskig färg, medan min mor ansåg att det var en klar färg. Jag är benägen att hålla med min mor på denna punkt. Det var ingen stark färg, men jag tycker inte att den var blaskig. Min far påstod och andra sidan att han aldrig druckit ett vin förr med blaskigare färg. Jag kan inte argumentera mot det.

Doften kunde jag som sagt inte placera, jag fick inte tag i någon doft.

Domen? Ja, det fick 1 plus och 2 minus. Jag och min far ansåg inte att det var ett gott vin, medan min mor tyckte att det var gott och tyckte att de kunde köpa en flaska till på hemvägen. Vilket min far motsatte sig :) Ett plus kan jag ge för flaskan! Den är lite speciell. Men det är inte något jag köper flera gånger. Fin flaska eller inte!

Paul Masson. Det är ett California Red, får vi reda på, samt att det är en liter och att det är 12,5%. På baksidan står följande:

Paul Masson emigrated to California in the 1870's bringing with him years of winemaking traditions and heritage. From his native France, he also brought cuttings and teqhniques that produces some of the finest wines int he central region.

Vi får också veta att det innehåller sulfiter. Jag skulle ha uppskattat om det innehöll en druva!

Detta vin drack vi kvällen därpå. Vi tog med oss chips och dipp samt två vin och rörde oss ner mot vattnet. Vid ett trevligt bord avnjöt vi vin och chips! Vinet var nog ingen höjdare. Det var mörkare i färgen än det förra. Smaken var söt, men ganska kraftig. Inte så kraftig som jag gillar mina röda viner, men så kraftig att det passade till våra chips med chilidipp. Lukten kan vi ju glömma! Det är inte så lätt att känna en doft när det blåser in från havet havsluft.

Ett vin jag skulle kunna köpa för flaskan. Det var inte så dyrt, och det är en fantastisk vattenkaraff! Bara jag skulle få bort etiketten. Jag försökte, men det lossnade bara en liten bit. Det blir nog att blötlägga härligheten. Jag skulle inte köpa vinet för smaken.


Masi, det sista vinet, samt det andra vinet den kvällen.

Rosso Delle Venezie. Vino a indicazione geografica tipica imbottigolato da masi agricola spa sant ambrogio di valpoicella, Italia.

Jag kan sammanfatta det med: VA? Ett vin som är geografiskt typiskt, får jag det till, men sen? Alla spa, sant, di, da, ....va? Jag känner att min italienska (som förr sträckte sig till att jag kunde räkna till 10, samt visste vad järnvägsstation var) har rostat. Klart jag kan sätta det i google translate, men det hade jag inte med mej till stranden, tyvärr. Så detta vin, vilken druva?

I detta skede hade vi nog gett upp. Detta var också ett vin som inte hörde till någon top 10. Det slank ner! Men det var nog det. Det var väl ungefär like mörkt till färgen. Smaken ska jag inte ge mej in på, tror inte att vi analyserade detta vin, för jag har inget minne av det. Kan ju förstås ha att göra med att vi delat på en flaska innan vi delade på denna :) Detta var en 750 ml flaska med 12%.

Ingen av dessa viner kommer att finnas i min vinhylla framöver. Jag kommer kanske att finkamma mina vintips för att ha goda vin i min hylla för omväxlings skull!

----------

Det finns ett vitt Paul Masson, som jag har köpt samtidigt med det röda, som jag kommer att smaka upp tillsammans med min granne i något skede :)

Hoppas ni har trevliga vinupplevelser i sommar! Sommardrinkar, svala, svalkande sådana är heller inte fel :D Tips mottages med tacksamhet! Har fortfarande i tankarna ett alkoholfritt vin som jag fått som tips att testa. Bara jag kommer mej för att köpa det så ska jag testa det och skriva om det här :)

1 kommentar:

  1. Dessutom får man denna vettiga översättning av google translate:

    Red Delle Venezie. Vin IGT imbottigolato av Masi Agricola Spa valpoicella Sant Ambrogio, Italien.

    Upplyst? ;) Nja. Road? Definitivt xD

    SvaraRadera