fredag 9 oktober 2009

45 meter lakrits!!

Jag älskar Ekenäs marknad! Egentligen älskar jag marknader överlag, men ekenäsmarknaden är större än de flesta :) Så den gillar jag mest! Det finns så mycket att titta på, oftast får man titta på samma sak om och om och om igen, för det finns en mängd olika stånd som säljer samma saker!


Men meters lakrits är nog ett måste! Och sockervadd :)
Det finns lakrits i alla tänkbara och otänkbara smaker :) Det gäller bara att hitta det stånd som säljer lakritsremmarna till förmånligast pris!

I jakten på det "perfekta lakritsståndet" så hittade jag ett ställe var man kunde köpa 45 lakrits meter för 20€! Jag tittade en stund, funderade, gick ett varv på marknaden. Kom tillbaka, tittade lite till, funderade....

Försäljaren frågade mig hur vilka smaker jag önskade. Jag svarade att jag inte visste, han frågade hur många jag ville ha, och jag måste svara att DET var ju själva frågan :) Vad ska man annars fundera på?

Till sist, efter mycket om och men, bestämde jag mig! Jag ville ha en av varje färg :) En "värisuora".
Det finns ju de där "vanliga" lakrits remmarna och sedan finns det de där syrliga. När man tar alla de har får man både vanliga och syrliga och faktiskt ett marshmallow-snöre också.

Jag ville bjuda mina kolleger på lakrits, därför denna mängd :) Men att ta 45 stycken meterslånga lakritsar till jobbet skulle INTE ha blivit till någonting!! Så jag klippte dem i småbitar.

Det blev en rejäl mängd kvar också! Ca. hälften lämnade jag åt mig :) Det är så svårt att klippa bort allt! Menjag skulle helt klart ha kunnat klippa upp mer, för det är snart en månad sedan marknaden, och det finns fortfarande kvar av dem...

De syrliga ska man dessutom akta sig för! I alla fall jag! Jag får ilningar i tänderna av dem. Gillar dem inte så värst heller, men vissa är riktigt goda :)

Föredrar de "vanliga" meters lakritsarna i alla fall

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar